Přeskočit na hlavní obsah
Všechny sbírkyFormuláře
Sběr kontaktů pomocí formulářů
Sběr kontaktů pomocí formulářů

Vytvořte si svůj statický formulář, vyskakovací pop-up formulář nebo formulář typu vysouvací lišta. Vložení formuláře na webové stránky a DOI.

Jakub Filounek avatar
Autor: Jakub Filounek
Aktualizováno před více než 2 týdny

Pokud chcete sbírat kontakty rovnou z vašich webových stránek, není nic jednoduššího, než použít naše webové formuláře.

Více informací o možnostech nastavení formuláře a další tipy naleznete v tomto článku.

V tomto článku najdete:

Dáváte přednost instruktážnímu videu?


Čtyři typy formulářů

Nejdříve doporučujeme rozhodnout se pro typ formuláře, který chcete použít. Podle toho si naplánujte a nastavte jeho celkový design.

Na výběr jsou tyto možnosti:

  • Základní statický formulář

  • Formulář v podobě vysouvací lišty

  • Pop-up formulář na desktop

  • Pop-up formulář na mobil

Tvorba formuláře

Nejdříve vyberte jeden konkrétní seznam, do kterého chcete sběr kontaktů nasměrovat.


Následně vlevo klikněte na záložku "Formuláře":

Zde vytvořte nový formulář a vyberte jeho typ:

V dalším kroku si můžete vybrat některý z přednastavených formulářů nebo si vytvořit zcela vlastní design:

Statický formulář (do stránky)

Statický formulář do stránky vkládáte na své webové stránky na libovolné místo, nejčastěji však do patičky webu nebo do postranních nabídek.

Jedná se o neutrální a nenásilný způsob komunikace pro odběr vašich novinek, jelikož se formulář nezobrazuje uprostřed obrazovky přes ostatní sdělení (jako třeba pop-up).

💡TIP: chcete na vytvořený formulář pouze odkazovat?

U typu formuláře "do stránky" se vám po jeho vytvoření vygeneruje i URL odkaz na webovou stránku s hostovaným formulářem. Odkaz si zobrazíte po kliknutí na tlačítko "Použít formulář" a můžete jej poté vložit na libovolné místo na vašem webu.

Pop-up formulář

Tento formulář, který patří mezi nejoblíbenější, se zobrazí uprostřed stránky po splnění vámi nastavené podmínky (například po 5 vteřinách strávených na stránce, při opouštění stránky apod.).

Po zavření pop-upu se formulář znovu nezobrazí, pokud si uživatel nevymaže cookie v prohlížeči.

Pop-up se v této podobě podle Google pravidel nesmí zobrazovat na mobilních zařízeních (a proto není možné v jeho nastavení aktivovat zobrazení na mobilu).

💡 TIP: Podívejte se na video, jak snadno můžete pop-up nastavit.

Pop-up formulář pro mobilní telefon

Tento formulář je speciálně upraven pro požadavky mobilních telefonů a firmy Google, která za používání nevhodného formátu formuláře penalizuje.

Oproti klasickému pop-up formuláři:

  • se zobrazuje pouze ve spodní části obrazovky

  • může zabírat maximálně 30 % z celkové plochy displeje

  • nemá pozadí, protože nesmí zakrývat ostatní obsah na webu

  • větší a viditelnější “ikonu” křížku pro zavření formuláře

Stejně jako u klasického pop-up formuláře platí, že⁠⁠⁠⁠⁠⁠ pokud uživatel mobilní pop-up zavře, už se standardně znovu nezobrazí.

V editoru si pro lepší představu můžete vyzkoušet zobrazení formuláře na různých typech mobilních zařízení:

Vysouvací lišta

Formulář, který se vysune po rozkliknutí tlačítka (lišty) v dolní části stránky.

Oproti pop-upu má výhodu v tom, že po zavření nezmizí zcela. Uživatel se tak může snadno znovu přihlásit k odběru kliknutím na lištu. A to i na mobilním zařízení, na rozdíl od běžného pop-upu.

Obsah formuláře

Pro vytvoření formuláře je samozřejmě potřeba i obsah, ať už se jedná o pole k vyplnění, text, obrázek, tlačítko, mezeru či třeba preference.

Stejně jako v editoru, i zde máte možnost "drag & drop" –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ obsah jednoduše přetáhnete na místo ve formuláři, kam si ho přejete vložit, následně si jej upravíte dle potřeby.

Pole

Pole je okénko, do kterého kontakt vyplňuje informace o sobě (svůj e-mail, jméno, adresu atd.).

U pole je potřeba vybrat, do jakého základního či vlastního pole v Ecomailu se vyplněná hodnota ke kontaktu propíše:

⚠️ POZOR: povinnou součástí formuláře je pole E-mail -> e-mailová adresa představuje v Ecomailu hlavní identifikátor kontaktu, je proto potřeba ve formuláři sbírat i tento údaj.

Pokud formulář toto pole neobsahuje, nebude funkční.


Typ pole může být text (lze vložit libovolný řetězec), e-mail (vepsaný text musí mít formát e-mailu), checkbox (zaškrtávací políčko), datum nebo hidden (o tom více níže).

Nadpis se zobrazí nad daným polem, placeholder je pak přednastavený textový obsah v poli. Například "Zde vložte Váš e-mail".

Pokud zvolíte pole povinným, pak musí být uživatelem vyplněno, jinak nebude možné formulář odeslat.

Specifickým polem je pak pole typu "hidden" neboli pole skryté. Toto pole bude ve formuláři skryté (uživatel jej neuvidí), vy však takto můžete propisovat nastavenou hodnotu ke každému přihlášenému kontaktu.


Příklad: pokud máte web ve verzi SK a CZ, můžete vytvořit dva stejné formuláře a v jednom bude skryté pole obsahovat "Pole - země, hodnota - CZ" a druhý formulář bude mít "Pole - země, hodnota - SK".

Obsah ze skrytého pole můžete propisovat můžete do libolvolného základního či vlastního pole.

Text

Po vložení textu máte v toolbaru možnost měnit velikost textu (přednastavené velikosti odstavců a paragrafu), font, zarovnání atd.

Jako poslední tlačítko vpravo na toolbaru (viz screenshot) je "Source code", tedy možnost upravovat zdrojový kód textu. To otevírá možnost nechat zasáhnout vašeho programátora a vložit vlastní kód. Doporučujeme však držet se u základních úprav, aby formulář fungoval správně.

Obrázek

U obrázku je nejdůležitějším prvkem jeho velikost a odsazení. Je dobré držet se spíše menších rozměrů, v závislosti na použitém obrázku. Příliš velký obrázek by formulář roztáhl, což by nemuselo být uživatelsky přívětivé. 

Pokud zapnete roztažení obrázku, pak se automaticky zvětší tak, aby pokryl celý prostor formuláře. Toto doporučujeme pouze u obrázků, které mají své vlastní pozadí a jsou plánované pro zaplnění celé jedné strany formuláře.

Tlačítko

Po vložení tlačítka nezapomeňte vybrat jeho typ:

  • Odeslání formuláře –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ kliknutí na toto tlačítko odešle vyplněná data z formuláře do Ecomailu

  • Odkaz na stránku –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ na tlačítko můžete vložit také odkaz na webovou stránku, kam bude uživatel po kliknutí přesměrován (např. na homepage či speciální landing page vašeho webu)

  • Zavření formuláře (dostupné jen pro pop-up a vysouvací lištu)

💡POZOR: Aby se formulář úspěšně odeslal a informace se přenesly do vašeho účtu, je potřeba použít typ tlačítka Odeslání formuláře.

Tlačítko typu Odkaz na stránku využijete spíše v kroku formuláře "Po odeslání", kdy můžete uživatele tímto způsobem přesměrovat na váš web.

Dále můžete v nastavení tlačítka upravit jeho textaci, změnit font, barvu tlačítka/textu v něm či nastavit pro tlačítko odsazení a zarovnání.

Roztažení tlačítka natáhne tlačítko přes celou šíři formuláře (s určitým odsazením ze stran).

Mezera

Mezera slouží k vložení volného místa, většinou mezi dva objekty (kdy však nechcete oddělit druhou stranu, jinak použijte klasické odsazení shora a zdola).

HTML

Podobně jako můžete upravovat zdrojový kód u textu, tak lze vložit HTML obsah do formuláře a ten následně upravovat v daném okně v levé nabídce.

Další nastavení formuláře

Pozadí a barvy

Zde můžete nastavit barvu pozadí (kolem formuláře), formuláře samotného, textů a odkazů. Lze také nahrát vlastní obrázek na pozadí.

Další nastavení designu

Zde můžete formuláři zapnout stín, zvýšit zakulacení hran (a vytvořit třeba i zcela kulatý pop-up) nebo nastavit vnitřní odsazení celého formuláře.

Rozvržení formuláře

Lze vybrat ze 3 druhů rozvržení formuláře:

  • Vycentrovaný, jedna buňka

  • S obrázkem vlevo, dvě buňky

  • S obrázkem vpravo, dvě buňky

Buňkou se myslí prostor, do kterého lze vkládat obsah. Obrázek lze samozřejmě nahradit jiným obsahem, jedná se pouze o přednastavené obsahy pro rychlejší práci.

💡TIP: Podrobněji se možnostem nastavení formuláře věnujeme v tomto článku nápovědy.

Vložení formuláře na web

Jakmile je formulář hotový a chcete jej vložit na web, stačí v levém horním rohu kliknout na "Použít formulář". Zobrazí se vám skript pro vložení na váš web.

Skript vložte do zdrojového kódu vaší webové stránky do tagu <head> či <body>, podle toho, kde chcete, aby se váš formulář zobrazil.

Zkopírujte tak celé znění skriptu a vložte jej do obsahu tagů, například takto (pop-up):

Případně skript vložte do externího souboru se skripty či mezi ostatní skripty, které na vašich webových stránkách využíváte.


Double opt-in (potvrzení e-mailové adresy)

Pokud aktivujete v nastavení seznamu kontaktů tuto funkci, bude kontaktu vzápětí po registraci poslán e-mail na zadanou e-mailovou adresu, kde musí ještě jednou potvrdit svůj zájem o odběr newsletteru a platnost zadané adresy.

Výhody použití tzv. dvojitého potvrzení jsou tvorba správné databáze bez překlepů, zabránění falešným registracím a obrana proti nařknutí z posílání spamu (můžete udělený souhlas kontaktu s hromadnou rozesílkou spolehlivě prokázat).

Pokud zajistíte, že se v databázi nachází pouze platné adresy, které mají o vaše sdělení zájem, posílíte tak doručitelnost vašich sdělení i angažovanost příjemců (otevření, prokliky).


Kompletní návod pro nastavení double opt-in naleznete zde.


Přesměrování po registraci ve formuláři

V nastavení seznamu kontaktů můžete vyplnit URL odkaz na stránku, kam bude kontakt po registraci ve formuláři přesměrován. Odběratele tak po vyplnění údajů a odeslání formuláře přesměrujete ihned zpět například na vaše webové stránky. Webová stránka se obyčejně otevře v novém okně prohlížeče.

Nezapomeňte na stránku, na kterou kontakty přesměrujete, přidat např. potvrzení o úspěšné registraci e-mailové adresy či kontakty informujte o nutnosti dokončení registrace v e-mailu (pokud máte v daném seznamu kontaktů aktivovaný double opt-in).


Další možnosti formulářů

Nevyhovují vám možnosti nastavení našich formulářů?

Nakódujte si formulář vlastní, který s Ecomailem pouze propojíte. O možnostech propojení najdete více informací v tomto článku.

💭 Nenašli jste odpověď? Napište nám na chat, anebo na e-mail support@ecomail.cz. 😊

Dostali jste odpověď na svou otázku?