Přeskočit na hlavní obsah
Všechny sbírkyFormulářeZákladní nastavení
Nastavení formuláře pro sběr kontaktů
Nastavení formuláře pro sběr kontaktů

V tomto článku se dozvíte, jak formuláře nastavit nebo jak rozlišit mezi novým a existujícím kontaktem při zápisu přes formulář.

Monika Marešová avatar
Autor: Monika Marešová
Aktualizováno před více než týdnem

Pomocí formulářů můžete jednoduše a podle zákona sbírat nové kontakty, které mají zájem o vaše novinky a jsou vašimi potenciálními zákazníky. Jak formulář vytvořit jsme pro vás připravili v tomto článku.

V tomto článku se zaměříme na jednotlivá nastavení formuláře.

Základní nastavení formuláře

V hlavní nabídce nastavení se nastavuje:
- typ formuláře
- zdroj, který se propíše ke kontaktu, tedy například: slevaVanoce, zakladniform apod., nebo se propíše výchozí hodnota podle typu formuláře (např. popup)

⚠️ maximální délka pole zdroj je 20 znaků
- rozměry formuláře.
Dále zde naleznete další podnabídky nastavení.

Aktualizace již existujícího kontaktu: pokud chcete aktualizovat údaje u již registrovaných kontaktů, můžete jednoduše ve formuláři zapnout tuto funkci; pak se kontakt z formuláře "propíše" znovu, ovšem nemění se jeho původní datum registrace a zdroj

Nastavení zobrazení (pouze u vysouvací lišty a pop-up formuláře)

V tomto nastavení je možné více personalizovat zobrazení formuláře. Na výběr je:

  • URL je

  • URL obsahuje

  • URL neobsahuje

  • URL odpovídá výrazu*

Můžete mít nastavené, aby se formulář zobrazoval například pouze na URL https://www.vasweb.cz/formular, nebo aby se naopak formulář nezobrazoval uživatelům při nákupu (tj. např. že URL neobsahuje objednávka).

*Zde lze využít regulárních výrazů neboli regex. Jedná se o komplikovanější způsob, jak popsat jedním řetězcem množinu řetězců. Více se můžete dočíst zde.

Nastavení pop-upu (pouze u pop-up formuláře)

U pop-upu lze nastavit barva křížku pro zavření formuláře a další nastavení zobrazení, resp. moment spuštění, kdy se pop-up uživateli zobrazí. Možnosti jsou následující:

  • Ihned po načtení stránky - jakmile se načte celá stránka, načte se i pop-up

  • Po zobrazení několika stránek - pokud uživatel navštíví x stránek na vašem webu, tak se pop-up zobrazí (např. pokud nastavíte 3 stránky, na 3. navštívené stránce se pop-up zobrazí)

  • Po několika vteřinách strávených na stránce - zobrazí se po x vteřinách

  • Při pokusu o opuštění stránky - pop-up se zobrazí v případě, že uživatel rychlým pohybem kurzoru opustí stránku nebo míří na její zavření

  • Po odskrovolání několika pixelů - pop-up se zobrazí, jakmile uživatel odskroluje daný počet pixelů

TIP: Testování pop-up formuláře

Pop-up se po prvním zavření správně již znovu nezobrazí (je potřeba respektovat rozhodnutí návštěvníka webu a zároveň se vyhnout penalizacím za opětovné zobrazení pop-up prvků). Cookie, která má na starost uložení informace o zavření formuláře a jeho následné nezobrazení příslušnému uživateli, si podnět k nezobrazení pamatuje 365 dní.

I proto jsme připravili speciální parametr, který lze přidat do odkazu, kde je umístěn formulář, a vy si ho tak můžete opětovně zobrazit.

Parametr: ecmwdebug
Příklad: https://www.ecomail.cz/?ecmwdebug

Nastavení lišty (pouze u vysouvací lišty)

U lišty lze nastavit barvu křížku, barvu lišty samotné a text na liště.

Vysouvací lišta se ve výchozím nastavení uživateli stále na webu zobrazuje, i když formulář zavře nebo vyplní - to např. kvůli tomu, pokud se Vám nepodaří hned na poprvé kontakt nalákat ke stažení e-booku.

Máte ale možnost aktivovat funkci, která vysouvací lištu po zavření (ať křížkem, tak tlačítkem zavřít) už danému uživateli nezobrazí.

Cookie, která má na starost uložení informace o zavření formuláře a jeho následné nezobrazení příslušnému uživateli, si podnět k nezobrazení pamatuje 365 dní.


Nastavení zobrazení na desktopu vs. na telefonu

V nastavení zobrazení můžete formulář skrýt na telefonu nebo na desktopu. Můžete tak např. skrýt vysouvací lištu na desktopu (a zobrazit ji pouze na telefonu) pop-up využijete pro uživatele, který využívají desktop zobrazení.

V nastavení pop-up formuláře tuto možnost nenajdete, jelikož při jeho zobrazení na mobilním zařízení některé prohlížeče, například Google, penalizují vaše webové stránky. Více se o penalizaci můžete dočíst zde.

Pro potřeby mobilních telefonů jsme přidali i speciálně upravený pop-up, který vyhovuje oficiálním požadavkům Google a zároveň je pro návštěvníky webu na telefonu uživatelsky přívětivý. Tento pop-up nelze zobrazit na desktopu a slouží jako možnost využít pop-up formulář pro mobilní zařízení.

Mobilní pop-up je podle Google pravidel omezen:

  • svou velikostí - správně by měl zabírat zhruba 30 % displeje, aby uživateli zcela nebránil v pohledu na Vaše stránky

  • jeho pozadí nesmí zakrývat ostatní obsah na webu

  • ikona křížku pro zavření musí být výrazná a viditelná

  • v sekci nastavení pop-upu nenajdete podmínku pro spuštění při opuštění stránky

I pro něj platí, že pokud jej návštěvník zavře, při další návštěvě se již nezobrazí.

Práce s více kroky ve formuláři

U formulářů je možné přidat druhý a třetí krok. V těchto krocích navíc můžete vložit sekundární informace nebo pole, které se do prvního kroku nehodí. Může se tak jednat například o pole pro město nebo telefon, které nejsou pro uživatele povinné, a proto se hodí do druhého kroku.

Krok přidáte bílým křížkem (max. 3 kroky) a jednotlivý krok odeberete červeno-bílým křížkem v pravém horním rohu.

Krok "Po odeslání"

Tento krok se zobrazí po potvrzení a odeslání formuláře, můžete v něm tedy například uživateli poděkovat za přihlášení k newsletteru a upozornit ho na nutnost potvrzení double opt-in, případně vložit speciální kupón či odkaz na slevu. Tento krok se upravuje obdobným způsobem jako krok první.

Dostali jste odpověď na svou otázku?