Přeskočit na hlavní obsah
Ověření domény

Pro co nejlepší doručitelnost je nezbytné ověřit svou odesílací doménu. Co je to doména a jak ji ověřit? Nebo z jaké domény odesílat?

Kateřina Sokolová avatar
Autor: Kateřina Sokolová
Aktualizováno před více než týdnem

Rozesílku z Ecomailu odešlete pouze z ověřené odesílací domény. Díky ověřené odesílací doméně získají vaše sdělení potřebnou důvěryhodnost, proto je nutné doménu ověřit ještě před odesláním první kampaně. V tomto článku vás provedeme ověřením odesílací a trackovací domény. Podíváme se na nastavení krok za krokem.

Ověření domény je snadné a provedete jej na pár kliknutí. Jakmile vše nastavíte, nemusíte se o nastavení domén dále starat.

V tomto článku se dozvíte:

Dáváte přednost instruktážnímu videu?

1. Jak na ověření odesílací domény

1. Vstupte do správy domén v účtu kliknutím na váš e-mail v pravém horním rohu, skrze sekci Domény.

2. Zde klikněte na možnost Nová odesílací doména.


3. Do zobrazeného pole vložte URL adresu domény (například vasedomena.cz), ze které plánujete realizovat vaši rozesílku. Následně klikněte na Pokračovat.

Aplikace sama vyhledá, kde má Vaše doména tzv. jmenné servery (DNS). V daném hostingu nastavíte záznamy pro ověření odesílací domény.

Jestliže využíváte některý z populárních hostingů, odkážeme vás na konkrétní nápovědu.

Jestliže zde nevidíte odkaz na konkrétní hosting, vyhledejte informaci na webu nic.cz nebo who.is. Pokud si tápete, kde informaci o hostingu zjistit, obraťte se na naši podporu.

4. V následujícím kroku zvolte, jakou doménu k rozesílce využijete. Na výběr máte z následujících možností:

  • Doména 2. řádu je základní doménou. Rozesílku v tomto případě realizujete z adresy na základní doméně, tedy například info@vasedomena.cz

  • Doména 3. řádu je subdoménou. Na rozdíl od domény druhého řádu mívá lepší doručitelnost a reputaci. Rozesílku realizujete tedy například z adresy info@novinky.vasedomena.cz

5. Po kliknutí na vybraný typ domény se zobrazí přesná znění záznamů pro ověření vaší domény.

6. Záznamy zkopírujte a přejděte do hostingu. Postupujte podle návodu v nápovědě pro daný hosting a uložte záznamy uvedené ve výše uvedeném kroku. Pokud návod daného hostingu u nás nevidíte, postupujte podle návodu vašeho hostingového poskytovatele nebo se obraťte na tamější podporu, která s nastavením záznamů pomůže.

Záznamy pro ověření jsou následující:

2. DNS záznamy pro doménu 3. řádu


2.1 DKIM záznam

Typ

TXT

Název

ecomail._domainkey.novinky (viz název CNAME záznamu)

Hodnota

v=DKIM1; k=rsa; h=sha256; p=MIGfMA0GCSqGSIb3DQEBAQUAA4GNADCBiQKBgQC0diuxLOeJJuRRu6v4Xnau70JIEEFGnkiiu6PK3i+1pGKyoLOyJFzk+Ah8zRoujJSzv95nxtDYERVpGxfgu+JXkV3ZDJucMkd/SxKIQ8pJ0Uk1MKKkUFnYgvOxW5Umq8VNpstZZfjhCRcYgb1Iw+oFabBbfShIM98yuaN7Q7KKcQIDAQAB

2.2 DMARC záznam


a. Správa reportů pomocí Ecomailu

Nejprve vyberte, zda využijete připravenou hodnotu DMARC záznamu, která zajistí monitorovací režim DMARC na přijímacích poštovních serverech a reporty budou tyto servery odesílat k nám do Ecomailu. My tyto reporty zpracujeme a budete vám je vizualizovat ve vašem účtu. Toto nastavení bude vyhovovat drtivé většině našich zákazníků, proto jej doporučujeme. ⚠️ Doména může mít pouze jeden DMARC záznam.

Typ

TXT

Název

_dmarc.novinky (viz název CNAME záznamu)

Hodnota

v=DMARC1; p=none; rua=mailto:dmarc_id@dmarc-reports.ecomailapp.com; fo=1; ri=86400;

⚠️ Tuto hodnotu kopírujte do vašeho hostingu přímo z aplikace, neboť je generována unikátně pro každý zákaznický účet v Ecomailu.

b. DMARC záznam si zvolím dle vlastních potřeb

Nastavíte si v hostingu vlastní DMARC záznam dle požadavků na zabezpečení a reporting rozesílky jménem vaší domény sami, nebo se můžete řídit pokyny vašich IT specialistů.

2.3 CNAME záznam

Typ

CNAME

Název

novinky

(název subdomény je na Vás –⁠ využijte např. hesla "novinky", "mailing" apod., tedy např. novinky.vasedomena.cz)

Hodnota

sparkpostmail.com

3. DNS záznamy pro doménu 2. řádu

3.1 DKIM záznam

Typ

TXT

Název

ecomail._domainkey

Hodnota

v=DKIM1; k=rsa; h=sha256; p=MIGfMA0GCSqGSIb3DQEBAQUAA4GNADCBiQKBgQC0diuxLOeJJuRRu6v4Xnau70JIEEFGnkiiu6PK3i+1pGKyoLOyJFzk+Ah8zRoujJSzv95nxtDYERVpGxfgu+JXkV3ZDJucMkd/SxKIQ8pJ0Uk1MKKkUFnYgvOxW5Umq8VNpstZZfjhCRcYgb1Iw+oFabBbfShIM98yuaN7Q7KKcQIDAQAB


3.2 DMARC záznam

a. Správa reportů pomocí Ecomailu

Nejprve vyberte, zda využijete připravenou hodnotu DMARC záznamu, která zajistí monitorovací režim DMARC na přijímacích poštovních serverech a reporty budou tyto servery odesílat k nám do Ecomailu. My tyto reporty zpracujeme a budete vám je vizualizovat ve vašem účtu. ⚠️ Doména může mít pouze jeden DMARC záznam.

Typ

TXT

Název

_dmarc

Hodnota

v=DMARC1; p=none; rua=mailto:dmarc_id@dmarc-reports.ecomailapp.com; fo=1; ri=86400;

⚠️ Tuto hodnotu kopírujte do vašeho hostingu přímo z aplikace, neboť je generována unikátně pro každý zákaznický účet v Ecomailu.

b. DMARC záznam si zvolím dle vlastních potřeb

Nastavíte si v hostingu vlastní DMARC záznam dle požadavků na zabezpečení a reporting rozesílky jménem vaší domény sami, nebo se můžete řídit pokyny vašich IT specialistů.

Záznamy v hostingu uložte a vraťte se do aplikace Ecomail. Klikněte na možnost “Mám hotovo, pokračovat”.

Zobrazí se notifikace, ve které vás informujeme, že SPF záznam nastavujeme automaticky za vás. Klikněte na "Pokračovat".

Propsání záznamů může trvat až 48 hodin, proto vyčkejte. Zpravidla se záznamy do účtu v Ecomailu propíšou dříve (záleží na konkrétním hostingu).

TIP: Zkontrolujte stav ověření domény kliknutím na tlačítko Kontrola nastavení.

Úspěšně ověřená doména je označena zeleným štítkem “Ověřená”.


V takovou chvíli můžete doménu využít k odeslání vaší kampaně. 📨

4. Jak na ověření trackovací domény?

Trackovací doména slouží ke sbírání statistik z vašich e-mailů a má pozitivní vliv na doručitelnost e-mailových kampaní. Pokud vlastní trackovací doménu neověříte, použijeme ke sledování prokliků výchozí trackovací doménu Ecomailu.

💡TIP: Chystáte se ověřit trackovací doménu na HTTPS protokolu? Pro její správnou funkčnost nahlédněte do tohoto článku, kde najdete informace k nastavení.

Pro ověření trackovací domény klikněte na Přidat trackovací doménu v notifikaci po úspěšném přidání odesílací domény, případně v sekci Trackovací domény kliknutím na Nová trackovací doména.

Zvolte název pro trackovací doménu –⁠ standardem bývá “track” či “tracking”. Zobrazí se vám záznamy, které je třeba pro trackovací doménu vložit do hostingu, kde má doména uloženy jmenné servery.

DNS záznamy pro ověření trackovací domény

4.1 CNAME

Typ

CNAME

Název

track

(název volíte podle zvoleného názvu trackovací domény)

⚠️ Trackovací doména musí mít jiný název, než Vaše odesílací doména třetího řádu.

Hodnota

spgo.io

Jakmile trackovací doménu úspěšně ověříte, můžete ji připojit k odesílací doméně ve vašem účtu. Klikněte na možnost Přidat vedle pole pro trackovací doménu:

Ve výběrovém okně vyberte ověřenou trackovací doménu a pokračujte kliknutím na možnost “Nastavit”.

Trackovací doména se poté úspěšně připojí k odesílací doméně.

Jak na ověření domény pro transakční e-maily?

Jak na rozesílku transakčních e-mailů popisujeme v tomto článku naší nápovědy. Transakční e-maily je třeba odesílat přes API s pomocí ověřené domény.

Pro rozesílku transakčních e-mailů se standardně doporučuje rozesílání z vlastní subdomény, která je určená pouze pro transakční poštu. To například i proto, že transakční e-mail má jinou povahu než newsletter –⁠ typicky obsahuje informace, které kontakt musí/potřebuje obdržet. Vlastní (sub)doménu pro transakční poštu ověříte stejným způsobem jako (sub)doménu pro rozesílku.

5. Nejčastější dotazy

a. Proč ověřit odesílací doménu

Protože při využívání naší aplikace dbáme na to, aby klienti dosahovali, co nejlepších výsledků, je důležité před první rozesílkou ověřit odesílací doménu. Doména je jedním z nejvýznamnějších prvků, který má vliv na výsledky kampaně. Ověřená doména zajistí důvěryhodnost vašeho sdělení a doručení do schránek příjemců. Ověřit odesílací doménu je nezbytné provést ještě před prvním odesláním kampaně a zabere jen pár minut.

Odeslání kampaně bez ověřené odesílací domény má vliv na to, zda a do jaké složky ve schránce bude kampaň doručena.

b. Mohu pro odesílání hromadné rozesílky využít freemailovou adresu?

Z důvodu zajištění co nejlepší doručitelnosti je třeba použít vlastní ověřenou odesílací doménu.

Freemailovou adresu (@seznam.cz, @gmail.com, @volny.cz apod.) proto není možné pro hromadné rozesílání newsletterů využívat. Poskytovatelé e-mailových schránek čím dál více zpřísňují své parametry a newslettery odesílané z freemailových adres blokují nebo zařazují do spam složek.

Pro bezchybné doručování hromadných e-mailů si ověřte vlastní odesílací doménu.

c. Co když nemám svoji doménu?

Pokud doposud používáte ke své korespondenci pouze freemailové adresy (@seznam.cz, @gmail.com apod.) je třeba si pro hromadné rozesílání newsletterů založit vlastní doménu. Doménu si založte u některého z hostingů, jako jsou například active24.cz, wedos.cz nebo websupport.cz a jiné.

d. Kde doménu ověřím?

Vaše doména (domena.cz) je zaregistrována v některém z hostingů. Doménu ověříte tam, kde má doména uložené své jmenné servery. Informaci naleznete na webu who.is nebo na nic.cz

e. Co je doména druhého řádu a subdoména?

Pro rozesílku můžete využít dva typy domén –⁠ doménu druhého řádu “@ecomail.cz” nebo bounce doménu (subdoménu) např. “@novinky.ecomail.cz”.

Bounce doménu doporučujeme pro rozesílku marketingových e-mailů, protože zaručuje lepší doručitelnost. Není nutné registrovat novou doménu nebo další e-mailovou schránku, stačí vytvoříte pouze nový záznam na již existující doméně.

Je na vás, kterou z domén zvolíte, relevantní jsou oba druhy domény, pokud jsou správně ověřené. Standardně klientům pro rozesílku doporučujeme využívat doménu 3. řádu, tedy bounce doménu.

f. Musím ověřit také SPF záznam?

Dle nového nastavení našeho odesílacího serveru je jeho doplnění a ověření provedeno automaticky z naší strany. Textový (TXT) záznam SPF proto není třeba v hostingu ověřovat.

g. Musím mít pro svou doménu DMARC záznam?

Od 01. 02. 2024 někteří poskytovatelé e-mailových služeb vyžadují DMARC záznam. Aby byla vaše doména úspěšně ověřená pro rozesílku z účtu, je nutné DMARC záznam nastavit.


V případě, že máte již svou doménu ověřenou a potřebujete do svého hostingu nově přidat pouze DMARC záznam, posupujte podle návodu výše (dle toho, zda využíváte doménu 2. nebo 3. řádu).

h. Proč má doména neověřený DMARC záznam?

DMARC záznam může být ve stavu "Neověřeno" z následujících důvodů:

  • DMARC záznam pro vaši doménu není nastaven.

  • DMARC záznam pro vaši doménu je nastaven, ale je v něm chyba.

  • Pro vaši doménu máte nastaveno více DMARC záznamů.

☝️ Jedna doména (subdoména) může mít pouze jeden DMARC záznam (pro doménu vasedomena.cz jeden DMARC záznam, pro doménu novinky.vasedomena.cz také jeden DMARC záznam, apod.).

💡Potřebujete zasílat reporty na více adres? Zadejte více e-mailových adres oddělených čárkou ve tvaru:
rua = mailto: adresa1@vasedomena.cz, mailto: adresa2@vasedomena.cz;

i. Jak zjistím aktuální stav ověření domény?

Nejste si jisti aktuálním nastavením DNS záznamů u vaší domény pro její ověření, či jste narazili na problém s vaší rozesílkou. Aktuální stav ověření domény se zobrazí po kliknutí na tlačítko "Kontrola nastavení".

j. Provozujete webovou stránku na doméně 3. řádu? (typicky u orgánů veřejné správy a dalších institucí)

Jestliže provozujete web na doméně 3. řádu (např. fakulta.vysokaskola.cz), doporučujeme využít pro rozesílku e-mailingu doménu 4. řádu (např. novinky.fakulta.vysokaskola.cz). Doménu 4. řádu přidejte do svého účtu obdobným způsobem jako doménu 3. řádu.

💭 Nenašli jste odpověď? Napište nám na chat nebo e-mail support@ecomail.cz. 😊


Dostali jste odpověď na svou otázku?