Tvorba kampaně je práce na pár minut. Pomocí našeho průvodce si v kampani nastavíte příjemce, obsah i formu.
V tomto článku naleznete:
Dáváte přednost instruktážnímu videu?
1. Než začnete tvořit kampaň
Než se pustíte do tvorby kampaně, je dobré mít připravené některé základní prvky, díky kterým bude tvorba samotné kampaně hračkou.
✅ Databáze kontaktů
Nahrajte příjemce kampaně do seznamu kontaktů. Výhody práce s jedním seznamem kontaktů popisujeme blíže zde. Importovat kontakty můžete podle tohoto návodu.
💡TIP: Pro lepší personalizaci rozesílky si připravte také segmenty – podskupiny kontaktů rozdělených na základě společné charakteristiky.
✅ Ověřená doména
Pro rozesílku přes Ecomail je potřeba využít vlastní ověřenou doménu – díky tomu bude kampaň pro poštovní klienty důvěryhodná a podpoříte tak její úspěšné doručení do schránek příjemců.
Doménu ověřte ještě před odesláním kampaně. Jak na to, najdete v tomto článku.
✅ Připravená šablona
Nachystejte si šablonu newsletteru v záložce Šablony ještě předtím, než se pustíte do tvorby kampaně. Při tvorbě kampaně můžete tuto vytvořenou šablonu dále upravovat.
💡TIP: V sekci Šablony doporučujeme mít pouze několik základních šablon, které budete vkládat do kampaní a v nich je dále upravovat (vždy dle potřeby konkrétní kampaně).
2. Nastavení kampaně
V sekci "Kampaně" klikněte na "+ Nová kampaň".
Kampaň pojmenujte a vyberte, o jaký typ kampaně se bude jednat (e-mailová/SMS). V tomto článku se věnujeme tvorbě e-mailové kampaně. O SMS kampani se dozvíte více zde.
Název kampaně slouží pouze pro váš přehled. Pojmenujte si však kampaň tak, aby se vám pak dobře orientovalo v budoucích reportech, které aplikace nabízí.
a. Příjemci
V tomto kroku zvolte, komu váš e-mail dorazí.
Na výběr máte z následujících možností:
Celý seznam kontaktů
Segment kontaktů
Kampaň obdrží pouze takové kontakty, které se nacházejí ve zvoleném segmentu (tj. v určité dílčí skupině kontaktů v rámci seznamu). Více se o tvorbě segmentů dočtete v tomto článku.
💡TIP: Potřebujete odeslat kampaň na více segmentů? Vytvořte si nový segment, ve kterém zkombinujete podmínky jednotlivých segmentů.
Kombinace seznamů
Kampaň obdrží všichni aktivní příjemci, kteří se nacházejí ve zvolených seznamech. Pokud je jeden kontakt ve dvou seznamech zároveň, kampaň obdrží pouze jednou.
b. Nastavení
V Nastavení vyplňte základní údaje, jako je předmět, jméno odesílatele a e-mail pro odpovědi.
Předmět e-mailu
Předmět zvolte tak, aby upoutal vaše příjemce – jde o jeden z prvních prvků, kterých si příjemci všimnou, a má velký vliv na míru otevření (open rate) vašich sdělení.
U textu předmětu je max. doporučená délka stanovena následovně:
55 znaků při standardním textovém předmětu
50 znaků s použitím 1× emoji
45 znaků s použitím oslovení
Obecně platí, že na mobilu se v rámci notifikace předmět zobrazí do cca 35 znaků (záleží na velikosti displeje) a poté se ukončí třemi tečkami. Předmět tedy doporučujeme volit spíše kratší.
💡TIP: Nechte si vygenerovat předmět pomocí AI✨
⚠️ V rámci předmětu můžete používat také merge tagy (např. k oslovení vašich příjemců). Ty podmíněné ale využívejte střídmě a ideálně pouze jako základní, jednoduchou podmínku. Komplexnější podmínka nemusí v předmětu fungovat správně.
Při použití merge tagů v předmětu doporučujeme kampaň vždy nejprve otestovat v ostré rozesílce na vašich testovacích kontaktech.
Jméno odesílatele
Maximální délka jména odesílatele není pevně daná, nicméně jméno odesílatele vybírejte tak, aby nepřesahovalo 18 znaků (další text již není v některých poštovních klientech viditelný). Jméno je pevně nastavené pro všechny příjemce a nelze jej měnit pomocí merge tagů.
Více informací k volbě jména odesílatele najdete na našem blogu.
E-mail odesílatele
V adrese odesílatele zvolte z rozbalovacího menu vaši ověřenou odesílací doménu, kterou si přejete pro rozesílku kampaně využít. Před název domény pak můžete doplnit textaci v libovolném znění (např. vaše jméno). Tato e-mailová adresa nemusí reálně existovat – slouží pouze k odeslání kampaně.
Adresa pro odpovědi
Pokud se některý z příjemců rozhodne na vaše sdělení odpovědět, zprávu obdržíte na adrese uvedené v poli pro adresu pro odpovědi. Zde je tedy potřeba mít zřízenou e-mailovou schránku.
Tato adresa sice nemusí být na ověřené odesílací doméně, nicméně neměla by být ani na freemailové adrese (jako je @seznam.cz, @gmail.com apod.). Freemailová adresa pro odpovědi totiž může snížit důvěryhodnost sdělení pro poštovní klienty.
Další možnosti kampaně nabízejí:
Sledování pomocí Ecomail webtrackingu
Daná funkce pro vás bude užitečná v případě, kdy máte na svých webových stránkách vložený trackovací kód pro sledování pohybu kontaktů na webu.
Díky této funkci se všechny odkazy v dané kampani otagují. Proklikem přes takto speciálně otagovaný odkaz dojde k otrackování kontaktu (tj. spáruje se e-mailová adresa ve vaší Ecomail databázi s její aktivitou na webu). K takovému kontaktu se pak začnou přenášet např. prohlížené stránky.
Tato možnost je u všech běžných kampaní zaškrtnuta automaticky. Nestane se tak, že byste v některé kampani odkazy zapomněli otagovat. 👍
Sledování kampaně pomocí Google Analytics
Po zaškrtnutí se automaticky přidají UTM tagy veškerým odkazům v kampani. Výsledky kampaně tak můžete sledovat také ve vašich Google Analytics. Více o tom zde.
A/B testování
Díky A/B testování aplikace na základě malého vzorku rozesílky vyhodnotí, jaká varianta vaší kampaně je úspěšnější. Tu pak odešle na zbývající část databáze. O možnostech A/B testu se dočtete více zde.
Follow-up kampaň na Facebooku
Příjemce vašeho newsletteru můžete oslovit také pomocí facebookové kampaně. Jak na její nastavení, najdete v tomto článku.
Vlastní e-mail hlavičky
Tato funkce slouží zejména pro topování vašich sdělení u poštovního klienta Seznam. Více informací najdete zde.
c. Obsah
V tomto kroku nastavíte samotný obsah e-mailu.
Vybírat můžete ze šablon nedávnou použitých, ze šablon uložených v sekci Šablony (Uložené) nebo ze šablon využitých v nedávno odeslaných kampaních.
Pokud jste si šablonu zatím nevytvořili, můžete tak učinit v našem editoru šablon v sekci + Nová interaktivní šablona. Jestliže tvoříte vlastní šablonu v HTML kódu, můžete tento kód nahrát v sekci Vlastní HTML kód.
Jakmile si vyberete konkrétní šablonu z nabídky, aplikace vás automaticky přenese do editoru šablon a umožní vám vybranou šablonu ještě před odesláním upravit. V tomto kroku se také můžete podívat na jednoduchý náhled zobrazení šablony na počítači i na telefonu.
Při volbě šablony se vytvoří její unikátní kopie, kterou můžete v rámci dané kampaně dle libosti upravit. Původní šablona však zůstane nezměněna.
⚠️ Pokud tedy do kampaně vkládáte šablonu ze sekce Šablony a v rámci kampaně ji upravíte, tato změna se nepropíše zpět do výchozí šablony v sekci Šablony; použije se pouze pro šablonu odesílanou v rámci dané kampaně.
Podobně platí, že změna provedená ve výchozí šabloně v sekci Šablony se nepromítne do kopie této šablony použité v kampani.
💡TIP: Podívejte se, jak vytvořit šablonu a jak ji správně otestovat.
Šablonu uložte kliknutím na "Uložit a zavřít". Tím zároveň šablonu vyberete do kampaně.
Po zvolení šablony budete přesměrováni zpět do tvorby kampaně. Pod vybranou šablonou uvidíte informaci o její velikosti:
Standardně by se velikost šablony měla pohybovat max. okolo 100 kB. Větší šablony bývají poštovními klienty automaticky zkráceny (tj. jejich celý obsah si zobrazíte až po rozkliknutí tlačítka "Zobrazit celou zprávu"), což může některé čtenáře odradit nebo zvýšit pravděpodobnost odhlášení.
Příloha e-mailu
Ve stejném kroku v kampani vkládáte také přílohu, a to ve velikosti do 5 MB. Obecně však používání příloh příliš nedoporučujeme. Příloha automaticky zvětší velikost e-mailu, což může mít vliv na jeho doručitelnost, a zároveň na ni nelze měřit open rate. Většina uživatelů ji navíc ani není zvyklá otevírat.
Potřebujete-li příjemce odkázat na doplňující obsah, vložte váš obsah například na landing page nebo externí úložiště, na které v kampani odkažte přes proklik. Díky metrice click rate můžete sledovat míru prokliknutí daného odkazu.
💡TIP: Zajímá vás k doručitelnosti více? Podívejte se na náš webinář, kde se dozvíte, co můžete udělat pro svou doručitelnost vy sami, co za vás vyřeší nástroj a jakou roli hraje poštovní klient.
d. Testování
V kroku Testování si můžete poslat testovací e-mail kampaně.
Denně můžete odeslat 20 testovacích e-mailů ✉️
Jestliže potřebujete kampaň otestovat vícekrát nebo na více e-mailových adresách, učiňte tak v ostré rozesílce na váš testovací seznam či testovací segment kontaktů.
Používáte v e-mailu pro personalizaci rozesílky merge tagy? Ty se v každém e-mailu nahrazují unikátní hodnotou z detailu daného kontaktu, v testovacím e-mailu není odkud získat data.
Můžete však otestovat propsání merge tagu alternativně pomocí funkce 🔃Vyplnit hodnoty náhodného kontaktu (použitý merge tag, např. *|VOKATIV|*, se tak propíše náhodnou hodnotou kontaktu z daného seznamu) nebo vepište ručně hodnotu vlastní.
Nemusíte se však bát, e-mail s vygenerovanou hodnotou dorazí pouze na uvedenou adresu v poli "Kam odeslat testovací e-mail".
Aplikace vás také upozorní, pokud merge tagy nejsou použity správně (např. pokud používáte merge tag pro preference, ale ty v seznamu příjemců neexistují, nebo pokud omylem používáte merge tagy určené pouze pro automatizace).
💡TIP: Nezapomeňte při testování newsletteru také zkontrolovat funkčnost odkazů vložených v textu, na tlačítkách a obrázcích. Pojistíte si tak, že newsletter splní svůj účel a přesměruje příjemce na váš web.
Spam test
Kampaň před odesláním zkontrolujte pomocí spam testu. Spamtest dokáže odhalit potenciální problematické prvky, které mohou způsobit, že e-mail skončí ve složce spam.
Ještě před odesláním kampaně ji tak budete moci upravit a těchto prvků se vyvarovat. Více o tom, jak se vyhnout složce spam, najdete v tomto článku.
e. Odeslání
V posledním kroku zkontrolujte, že se kampaň posílá na správný cílový seznam či segment kontaktů nebo že její velikost vyhovuje našim doporučením.
Kampaň odešlete ihned nebo její odeslání naplánujte na později.
💡 Při naplánování kampaně se počet příjemců aktualizuje v moment odeslání dle aktuálního počtu kontaktů v cílovém seznamu/segmentu. Pokud od chvíle naplánování kampaně přibydou do seznamu nové kontakty, nemusíte se obávat, že by na ně kampaň nebyla odeslána.
V okně, které se vám objeví, potvrďte, že chcete kampaň odeslat.
Zobrazí se vám konfety a v přehledu kampaní uvidíte status kampaně – Odesílá se. Jakmile se kampaň odešle, změní se její status na Odesláno.
3. Časté dotazy
Jak otestuji kampaň v ostré rozesílce?
Pro účely testování si můžete vytvořit speciální nový seznam kontaktů, který bude obsahovat pouze vaše testovací e-mailové adresy.
Můžete si také své testovací adresy uložit přímo do hlavního seznamu kontaktů a vyfiltrovat si je pomocí funkce segmentace (vytvoříte si tedy testovací segment).
V segmentu využijte podmínku E-mail -> Obsahuje -> konkrétní e-mailová adresa. Pro více příjemců kombinujte podmínky pomocí spojky NEBO:
Kampaň si před odesláním na cílové publikum vždy nejprve pošlete na tento testovací seznam či segment. Můžete tak otestovat i funkčnost merge tagů či podmíněných merge tagů, pokud s nimi v šabloně pracujete.
Jak si mohu uložit šablonu z kampaně?
Pokud jste si vytvořili šablonu přímo v kampani a chcete šablonu zařadit mezi ostatní v sekci Šablony, stačí si šablonu uložit z kampaně. V přehledu kampaní kliknete u požadované kampaně na šipku vedle textu zobrazit výsledky. Rozbalí se vám menu, kde kliknete na "Uložit e-mail do šablon":
Mohu odeslanou kampaň doposlat na další kontakty?
Pokud si přejete doposlat již odeslanou kampaň např. na nové kontakty v seznamu nebo na jiný seznam kontaktů, využijte funkci duplikace kampaně:
Vytvoří se vám tak duplikovaná verze kampaně, kterou si můžete dále upravit dle potřeby (a změnit tak i příjemce).
💭 Nenašli jste odpověď? Napište nám na chat nebo e-mail support@ecomail.cz. 😊