Pro využívání transakčních e-mailů je třeba pracovat v kreditovém programu nebo placeném tarifu Marketer+ a mít ověřenou transakční doménu, kterou budete v transakčních e-mailech používat.
Transakční e-mail je one-to-one typ e-mailu s daným informačním sdělením, který zpravidla reaguje na aktivitu kontaktu a slouží např. pro potvrzení objednávky, registrace nebo může upozorňovat na změny v účtu vašeho zákazníka. Nemá obchodní charakter a neslouží tedy ke generování zisku nebo další propagaci značky.
Transakční e-maily
V této nápovědě se dozvíte:
Transakční e-maily můžete využít pro:
potvrzení objednávky/rezervace
zaslání faktury/vyúčtování
potvrzení přihlášení k odběru e-mailingu (double opt-in)
vypršení lhůty/termínu (upozornění)
a další scénáře
Transakční e-mail nesmí obsahovat
prodejní obsah, např. nabídku doplňujících produktů
přemíru obrázků a další firemní grafiky
marketingová sdělení (opuštěný košík, welcome e-mail, remarketing,...)
větší množství odkazů, než je nezbytně nutné
Díky tomu nemusí transakční e-mail obsahovat odkaz pro odhlášení a typicky dorazí do primární pošty.
Kde si mohu transakční e-maily nastavit?
Transakční e-maily se programují ve vašem systému, kde si nastavujete jejich specifikace a jsou následně odesílány přes naše odesílací servery. Jejich nastavení doporučujeme konzultovat s vaším technikem či pověřenou osobou, která pro vás zajišťovala napojení vašeho systému.
Pro odeslání transakčních e-mailů je zapotřebí nejprve do vašeho účtu vložit a ověřit pro rozesílku transakční doménu:
Z této domény pak transakční e-maily odesílejte.
💡TIP: Pro rozesílku transakčních e-mailů ověřte doménu 3. řádu (subdoménu) odlišnou od domény, kterou využíváte jako odesílací (z níž posíláte běžné newslettery).
Oddělíte tak reputaci hromadné rozesílky od rozesílky transakčních sdělení. V případě např. poškození reputace odesílací domény tak eliminujete negativní dopad na doručitelnost důležitých sdělení transakčního typu.
V rámci Ecomailu lze transakční e-maily posílat API endpointem “Send transactional email”:
{
"message":{
"subject": "Email subject", (required)
"from_name": "Sender's name", (required)
"from_email": "foo@bar.cz", (required)
"reply_to": "foo@bar.cz",
"text": "Plain text content", (required without html)
"html": "<b>Email HTML content</b>", (required without text)
"amp_html": "AMP HTML content",
"to": [{"email": "to@me.com", "name": "Recipient's name", "cc": "cc@me.com", "bcc": "bcc@me.com"}], (required)
"global_merge_vars": [{"name": "mergeTagName", "content": "mergeTagValue"}],
"metadata": [{"key": "value"}],
"attachments": [{"type": "mime/type", "name": "attachment-name.pdf", "content": "base64encodedcontent"}],
"options": {
"click_tracking": true,
"open_tracking": true
}
}
}
Pokud si přejete v rámci transakčního e-mailu zasílat šablonu vytvořenou v Ecomailu, využijete pro to endpoint “Send transactional template”.
Další užitečné endpointy pro práci s API naleznete v API dokumentaci.
Transakční e-maily v Make (Integromat)
Další možností pro tvorbu transakčních e-mailů je platforma Make (Integromat).
Nastavte si svůj vlastní scénář a zvolte možnost “Ecomail” a “Send Inline Email”:
Dále stačí vyplnit Váš API key (API klíč naleznete v Ecomailu v sekci Správa účtu -> Pro vývojáře) a hodnoty, které si přejete ke kontaktům zasílat:
Povinné prvky a podoba transakčních e-mailů
Transakční e-mail nemá charakter klasického hromadného e-mailu, a jeho účelem tak není nabízet konkrétní produkty a vybízet k nákupu. Je specificky cílen na konkrétní kontakt a potvrzuje kontaktu jeho objednávku, přihlášení či jiné nastavení účtu apod.
Aby byl doručen do primární pošty, transakční e-mail musí obsahovat pouze nezbytné informace a další prvky. Zpravidla je dobré, aby neobsahoval velké množství obrázků, grafiky nebo odkazů – vyhněte se například celoobrázkovému e-mailu a pracujte spíše s čistým textem.
Příklad vhodné podoby transakčního e-mailu:
Pro správné odeslání transakčního e-mailu naopak nesmí chybět následující informace:
předmět transakčního e-mailu
jméno odesílatele
e-mail odesílatele (v něm využijte ověřenou transakční doménu)
jako obsah prostý text nebo HTML (případně ID šablony vytvořené v editoru)
e-mail příjemce
Co může transakční e-mail obsahovat
Merge tagy a dynamický obsah
Tím, že se transakční e-mail posílá z vaší strany, je možné do něj vkládat i další proměnné z vašeho systému.
Merge tagy je třeba do transakčního e-mailu vkládat skrze parametr global_merge_vars, který musí obsahovat pro každý prvek jeho název a obsah, aby bylo možné tento prvek vložit do šablony.
Například vlastní pole “kraj” a “barva” se budou skrze transakční e-mail zasílat takto:
"global_merge_vars": [{"name": "kraj", "content": "Pardubický"},
{"name": "barva", "content": "zelená"}]
❕POZOR: Pokud v rámci transakčního e-mailu zasíláte merge tagy, musí být jejich hodnota pro daný kontakt definována v API requestu, podle příkladu viz výše.
Pokud si přejete do transakčního e-mailu vypsat obsah objednávky, docílíte toho výpisem z vašeho systému – buď jako hotového textu/kódu, případně je možné využít smyčky “loop”, kde však hodnoty musí být uvedeny v global_merge_vars. Data z objednávek nahraných v aplikaci nelze využít v transakčním emailu.
Datové feedy do transakčních e-mailů není možné importovat (data se plní z vašeho backendu).
Přílohy
Transakční e-mail může obsahovat také přílohu (standardně ve formátu .pdf). Dávejte ovšem pozor na to, aby velikost přílohy nepřesáhla 2 MB.
Statistiky transakčních e-mailů
Reporty transakčních e-mailů naleznete ve vašem účtu v sekci Další -> Transakční e-maily.
Zde si můžete ověřit, jak se vašim transakčním e-mailům daří a jakou mají doručitelnost. Pod záložkou “Události” naleznete podrobnější statistiky pro jednotlivé kontakty.
V aplikaci je možné vidět události za posledních 10 dnů:
Je zde možné vybrat typ události, kterou si přejete vyfiltrovat, a exportovat si data ve formátu CSV.
Souhrnné statistiky transakčních e-mailů je možné získat také v rámci API endpointu “Transactional email stats”. Díky tomuto endpointu získáte data za posledních 6 měsíců.
Trackování otevření a kliknutí
Pokud si nepřejete trackovat událost prokliku a otevření transakčního e-mailu, lze toto sledování vypnout přenastavením parametrů “click_tracking” a “open_tracking” (v rámci API requestu) na “false”.
"options": {
"click_tracking": true,
"open_tracking": true
}
Nejčastější dotazy
Jsou transakční e-maily omezené počtem?
Počet odeslaných transakčních e-mailů by neměl překročit desetinásobek velikosti vaší databáze kontaktů.
Transakční e-mail se nepodařilo doručit – nejčastější bounce hlášky a jejich význam
Transakční e-maily mohou být odraženy obdobně jako klasická rozesílka. Seznam možných hlášek naleznete v tomto článku.
Transakční e-mail hlásí chybu “Generation Failure”
Tato hláška zpravidla znamená chybu v obsahové části e-mailu, nejčastěji se pak jedná o chybu v zápisu merge tagu.
Musí transakční e-mail obsahovat odkaz pro odhlášení?
Transakční e-mail nemusí obsahovat odkaz pro odhlášení, jelikož se jedná o one-to-one informační e-mail, nikoliv o formu hromadné rozesílky.
Musí být e-mailové adresy pro transakční e-maily v databázi v Ecomailu?
Tyto e-maily nemusí být součástí databáze, jelikož v databázi v Ecomailu mohou být pouze kontakty, které jsou v souladu s GDPR (a na jejichž oslovení pomocí e-mailingu se tak vztahují jiné podmínky).
Jaká je maximální velikost transakčního e-mailu?
Celková přípustná velikost transakčního e-mailu (včetně příloh) jsou 4 MB.
💭 Nenašli jste odpověď? Napište nám na chat, anebo na e-mail support@ecomail.cz. 😊