Jestliže využíváte formulář pro sběr nových kontaktů, můžete tyto kontakty oslovit v rámci tzv. uvítací automatizace. Tento typ automatizace je určen pro zcela nové kontakty, které se v databázi nenacházely dříve. Pomocí automatizace jim zasíláte děkovný e-mail k odběru newsletterů nebo například slevu na první nákup či e-book.
Frekvence spuštění u běžného scénáře welcome automatizace je pouze jednou – např. z toho důvodu, aby příjemci nezneužívali opakovaného zasílání slevových kódů.
Můžete se ale stát, že potřebujete, aby se i již existující kontakty měly znovu možnost přihlásit přes formulář, například k novému webináři nebo pokud mají zájem o další díl e-booku. Poradíme vám, jak takový scénář nastavit v Ecomailu.
V tomto článku naleznete:
Proč spouštět automatizaci také pro již existující kontakty?
Pokud využíváte formuláře pro sběr kontaktů, které odkazují např. na možnost stažení e-booku či slouží k registraci na webinář, je vhodné tyto výhody nabídnout i kontaktům, které se již v databázi nacházejí.
Ve formuláři můžete kontakty požádat nejen o vyplnění e-mailové adresy, ale také o doplnění dalších informací, které poslouží k další aktualizaci dat.
Jak je potřeba proces upravit?
Uvítací automatizace se vždy spouští pomocí triggeru "Přihlásí se do seznamu". Tento trigger se však vztahuje pouze na nové kontakty. Aby došlo ke spuštění automatizace na všechny kontakty (tedy i na již existující), je nutné upravit nejen formulář pro sběr kontaktů, ale i automatizaci.
Jak upravit formulář:
Nejprve upravíte formulář tak, aby bylo možné identifikovat již existující kontakty, které formulář vyplní.
V nastavení formuláře stačí povolit funkci "Aktualizace již existujícího kontaktu". Díky tomu formulář dovolí zápis a potvrzení i kontaktům, které již v databázi jsou (bez povolení této funkce se kontaktům vypíše hláška o tom, že jejich kontakt již v databázi existuje a nejde ho tak znovu zapsat).
Zároveň je zapotřebí u formuláře nastavit tzv. skryté pole, pomocí kterého budete všem kontaktům přihlášeným přes tento formulář (novým i již existujícím ve vaší Ecomail databázi) automaticky přidávat specifickou definovanou hodnotu -> ta slouží jako příznak k rozlišení kontaktů.
Podrobnější informace k úpravě formuláře nabízí článek možnost přes formuláře sbírat nové a aktualizovat již existující kontakty. Jakmile bude formulář upraven, můžete se pustit do úpravy automatizace.
Jak upravit automatizaci:
Ať upravujete již existující automatizaci či vytváříte automatizaci novou, vždy budete vycházet z nastavení Uvítací automatizace.
TIP: Využijte našich přednastavených automatizací a usnadněte si tak tvorbu automatizace. 👍
Kromě triggeru Přihlášení do seznamu (který reaguje pouze na nové kontakty) je nutné přidat další trigger (tedy spouštěč) pro kontakty stávající, kterým bude trigger: Spustit opakovaně.
Ten kontroluje, zda má kontakt ve vlastním poli (které vložíte do formuláře jako skryté pole) vyplněnou speciální hodnotu z formuláře -> jedná se o kontakt, který se znovupřihlásil přes konkrétní formulář, a ten jej tímto způsobem "označkoval".
Pokud ano, automatizace na daný kontakt spustí; pokud ne, kontakt do automatizace vůbec nevstoupí.
V nastavení triggeru Spustit opakovaně volíte také čas, kdy má dojít ke kontrole vybraného pole.
Upozornění:
Trigger Spustit opakovaně patří mezi pokročilé funkce a je dostupný pouze v tarifu Marketer+.
Pojďme si vše ukázat na modelovém příkladu:
Přejete si, aby se přes sběrný formulář přihlásily kromě nových i již existující kontakty, a byla tak na ně spuštěna navazující automatizace?
Ukažme si nastavení krok za krokem.
Vytvořte/upravte formulář pro sběr kontaktů.
V nastavení formuláře povolte funkci "Aktualizace existujícího kontaktu"
Do formuláře vložte skryté vlastní pole. Vyberte typ pole "hidden" a jako výchozí hodnotu vkládáte text, který se bude do vlastního pole propisovat. Pro tento případ zvolíme hodnotu ebook.
Jakmile je formulář vytvořen/upraven dle vašich představ, stačí ho uložit. Po dokončení celého procesu nastavení (včetně automatizace) můžete formulář vložit na Váš web a začít sbírat nové kontakty a aktualizovat již existující. Formulář vložíte na web pomocí scriptu, který naleznete pod tlačítkem Použít formulář.
Vytvořte /upravte automatizaci
při úvodním nastavení automatizace zvolte frekvenci spuštění automatizace na "Spuštěna pouze jednou" a vyberte příslušný seznam, na který má automatizace spouštět
nastavte trigger a) Přihlásí se do seznamu, b) Spustit opakovaně.
U triggeru Spustit opakovaně nastavte čas, kdy má probíhat kontrola hodnoty ve vlastním (skrytém) poli. Jako podmínku zvolíte právě hodnotu ve vlastním poli, přiřazenou ve formuláři.
Kontrolu hodnoty ve vlastním poli doporučujeme začlenit i do triggeru Přihlásí se do seznamu – zajistíte tak, že se např. automatizace nespustí na nové kontakty registrované přes jiný váš sběrný formulář než ten, v němž nabízíte daný e-book.
Po triggeru následuje akce, která se má odehrát. Zpravidla zde zvolíte obsah e-mailu. Celý scénáře můžete upravit dle vašich požadavků.
Testování
Celý scénář vám doporučujeme otestovat na testovacím publiku.
💡TIP: Pokud si přejete reagovat na vložení e-mailové adresy již existujícího kontaktu častěji než jednou za den ve vybraném čase, využijte více triggerů Spustit opakovaně. Můžete tak nastavit například 6 triggerů po 4 hodinách.
Cílem nastavení formuláře a automatizace je možnost odeslat sdělení na kontakty, které vyplní svůj e-mail ve formuláři. Modelově nastavený scénář zajistí odeslání e-mailu pro stažení e-booku pro nové kontakty, ale i pro existující. Díky tomuto scénáři můžete být i nadále v kontaktu s vaším publikem.
Na závěr – pokud očekáváte, že se skrze formuláře bude přihlašovat více již existujících kontaktů než nových kontaktů, doporučujeme výjimečně vytvořit zcela nový, "pomocný" seznam kontaktů, ve kterém vytvoříte nový formulář a automatizaci.
V této automatizaci postačí pracovat s triggerem Přihlásí se do seznamu, který bude reagovat obratem na registraci nových kontaktů; díky tomu se automat spustí pro všechny kontakty bez rozdílu a okamžitě, protože v daném seznamu budou technicky vztato všechny kontakty nové.
Doporučujeme zároveň v posledním kroku automatizace kontakty přehlašovat zpět do původního centrálního seznamu kontaktů (za pomocí akce Přihlásit do seznamu) -> databázi si tak budete primárně udržovat v jednom seznamu, ale kontakty zároveň mohou snadno projít uvítacím procesem (i pokud již existují v původním seznamu).
💭 Nenašli jste odpověď? Napište nám na chat nebo e-mail support@ecomail.cz. 😊