V tomto článku pro Vás shrneme základní tipy při vytváření šablony pro e-mailovou rozesílku. K dispozici je také návod, jak testovat celou kampaň a na co si při tvorbě kampaně dávat pozor.


1. Jakým způsobem vkládat text do šablony?
Do šablony vkládejte prostý text, a formátujte jej až v rámci editoru -> tím můžeme zaručit jeho responsivitu.
Tip: text oprostíte od formátování po překopírování do tzv. Poznámkového bloku (Notepad) nebo vložením do adresního řádku v prohlížeči.

2. Dbejte na správné poskládání jednotlivých objektů -> tj. vše, co má být "u sebe", vkládejte do jedné struktury (kterou značí modré ohraničení):

Aby se např. produkty v šabloně zobrazovaly správně i na telefonu - tzn. prvky které patří k sobě pod sebou, je potřeba je správně vkládat do struktur. Vždy vkládejte do jednoho políčka ve struktuře dohromady obrázek + text + tlačítko. Pro urychlení práce můžete využít automatické nahrávání produktů ze zbožového feedu.

Správné zobrazení na telefonu potom vypadá takto:


3. Jaký je správný poměr textů a obrázků v šabloně?

Při vytváření šablony je také důležité myslet na poměr textů a obrázků, vložených do šablony. Převažuje-li ve Vaší šabloně více obrázků, může tato skutečnost negativně ovlivnit Vaši rozesílku a její doručení. Doporučený poměr textů a obrázků je minimálně 60:40.

Obsah šablony lze zkontrolovat ve 4. kroku nastavení odeslání kampaně, konkrétně ve spam testu. Výsledky spam testu Vás upozorní na případné nedostatky v kampani, které je dobré před odesláním upravit. Nejčastější hlášky SPAM testu si můžete přečíst zde.

4. Jaké prvky má šablona obsahovat?

Nejdůležitějším prvkem v šabloně je v první řadě odkaz pro odhlášení. Každý uživatel musí mít možnost se z jakéhokoliv e-mailu jednoduše odhlásit skrze tento odkaz. V předpřipravených šablonách, které jsou v aplikaci k dispozici, je odkaz již vložený z naší strany. Pokud ho z šablony odeberete, je do ní opět automaticky vložen při odeslání kampaně. Automaticky vložený odkaz pro odhlášení však nemusí být v souladu s designem Vámi vytvořené šablony. Doporučujeme vám jej proto v šabloně ponechat nebo vložit z vaší strany dle návodu v tomto článku.

U některých poštovních klientů není povolené automatické stahování externích obrázků, je tedy vhodné do šablony přidávat odkaz na online verzi newsletteru. Uživatel tak pouze klikne na tento odkaz a Váš e-mail se mu v pořádku zobrazí v novém okně v prohlížeči. Podrobný postup pro vložení odkazu pro online verzi naleznete zde.

Dalším významným prvkem v šabloně je preheader. Jedná se o krátký text (konkrétně první dostupný text z šablony) vložený typicky v záhlaví šablony v prvním bloku, který se zobrazuje ihned za předmětem e-mailu a můžete tak s jeho pomocí čtenáře motivovat k otevření Vašeho mailingu. I ten je v každé přednastavené šabloně automaticky k úpravě.
Jako první vidí uživatel ve schránce jméno odesílatele, předmět e-mailu a preheader. Tyto tři prvky jsou tedy tím, co ovlivňuje, zda bude Váš e-mail otevřen či nikoliv.

5. Pod všechny obrázky vkládejte odkaz a alternativní text. Jedním z cílů e-mailingu je přimět příjemce kampaně k navštívení Vašeho webu. Vložením odkazů pod jednotlivé obrázky toho můžete docílit. Postačí pouze do pole “Odkaz na obrázku” vložit odkaz na konkrétní stránku, na kterou budou po prokliku uživatelé přesměrováni:

Nezapomínejte ani na alternativní text, který se zobrazí v případě, že se správně nenačte obrázek.

5. Při personalizaci e-mailů využívejte podmíněných merge tagů, pomocí kterých definujete scénář propsání hodnot i pro ty kontakty, kterým např. relevantní hodnota chybí.

6. Testování kampaně ostrou rozesílkou na testovací segment

Nejlepší způsob, jak otestovat nastavení kampaně, funkčnost a zobrazení šablony, je zaslání ostré rozesílky na Vaše vlastní publikum.

Do aplikace nahrajte seznam vlastních adres, ideálně na různých poštovních klientech (např. Gmail, Seznam, Outlook) -> a vytvořte si "testovací segment".

V některých případech se může vzhled rozesílky mírně lišit. Prostřednictvím ostré rozesílky tak prověříte zobrazení newsletteru u jednotlivých poštovních klientů. Některé verze poštovního klienta Outlook jsou citlivé na vybrané grafické prvky, jakými je gif, obrázek na pozadí nebo video - pokud evidujete, že většina Vašeho publika využívá tohoto poštovního klienta, doporučujeme Vám se pokročilým grafickým prvkům vyvarovat a rozesílku tomuto poštovnímu klientovi přizpůsobit.

TIP: podívejte se také na náš check list, kde naleznete další rady a tipy pro tvorbu kampaní.

Našli jste odpověď?