Přeskočit na hlavní obsah

Jak se vyhnout spam označení a co znamenají hlášky "spam testu"

Jak postupovat a na co si dát při tvorbě newsletteru pozor, aby váš e-mail neskončil ve spamu. Vysvětlení nejběžnějších hlášek ze spam testu.

Monika Marešová avatar
Autor: Monika Marešová
Aktualizováno před více než měsícem

V tomto článku zjistíte, jak můžete vylepšit doručitelnost svých kampaní a eliminovat riziko jejich vrácení či doručení do spam složky.

Jak se vyhnout spam označení a co znamenají hlášky "spam testu"

V tomto článku probereme následující body:


I. Správa kvalitní databáze kontaktů

Na doručení kampaní a dobrou reputaci vašeho mailingu má kromě dalších faktorů velký vliv vaše databáze kontaktů a její kvalita. Ze zákona je povoleno odesílat rozesílky pouze na kontakty, které s obchodním sdělením dříve udělily souhlas nebo na základě tzv. oprávněného zájmu na vaše aktivní zákazníky. Více o GDPR v mailingu se dozvíte v tomto článku.

Při sběru nových kontaktů doporučujeme aktivovat tzv. double opt-in proces, neboli dvojité ověření nového kontaktu. Kontakt tak budu muset svou registraci k odběru newsletteru ještě dodatečně potvrdit ve své schránce. Díky tomu se do vaší databáze dostanou pouze kontakty, které mají skutečný zájem o váš mailing, a zároveň se nejedná o neplatné adresy nebo podvodné adresy (známé např. jako “spam pasti”).

Doporučujeme také pracovat v aplikaci ideálně pouze s jedním seznamem kontaktů, pro co nejjednodušší a nejefektivnější správu databáze.

V rámci jednoho seznamu kontaktů můžete kontakty segmentovat dle informací, které o nich víte. Jednotlivé rozesílky tak můžete realizovat právě na vytvořené segmenty (užší okruhy kontaktů) a obsah rozesílky o to lépe personalizovat.

Databázi kontaktů (podobně jako výsledky mailingu v reportech) je vhodné pravidelně kontrolovat a případné dlouhodobě neaktivní kontakty z ní odhlašovat – to můžete učinit pomocí segmentace, nebo dokonce proces reaktivace odhlášení zautomatizovat.

II. Ověření domény

Ověřená odesílací doména je dalším podstatným prvkem pro zajištění dobré doručitelnosti vaší rozesílky.

Zda máte již doménu ověřenou, zjistíte v účtu v sekci Správa účtu > Domény > po kliknutí na Kontrola nastavení:

Ověřením domény vás provedeme v tomto článku nápovědy.

Pro zvýšení důvěryhodnosti vašeho mailingu velmi doporučujeme ověřit pro každou odesílací doménu také vlastní trackovací doménu, pro sledování statistik prokliků.

III. Obsah kampaně a newsletteru

Jestliže máte v pořádku ověřenou doménu a zkontrolovanou databázi kontaktů, věnujte pozornost také podobě samotné kampaně, kterou se chystáte odeslat.

💡Při tvorbě kampaně si dávejte pozor např. na následující faktory:

  • v předmětu e-mailu nejsou:
    - vykřičníky
    - velká písmena (CAPSLOCK)
    - další prvky urgence nebo nevhodná, urážlivá slova či fráze vybízející k nevhodnému chování ("pošlete číslo účtu" apod.)

  • nedoporučujeme používat v předmětu emotikony, příp. doporučujeme jejich užití s rozmyslem

Newsletter by měl také splňovat tyto podmínky:

  • správný poměr obrázků k textu (alespoň 60:40, ideálně 70:30 v poměru texty:obrázky) – poštovní klienti často vyhodnocují celoobrázkové šablony jako možný spam kvůli nemožnosti kontroly, co obrázek obsahuje (např. mohou spammeři do obrázku skrýt nevhodné textové sdělení); poměr se zobrazuje přímo v editoru šablon při kliknutí na tlačítko "Náhled a testování":

    💡 Doporučujeme v případě potřeby zmenšit rozlišení použitých obrázků a redukovat jejich počet.
    💡 Pod obrázky také vždy vkládejte alternativní text (zobrazí se na místě obrázku v případě, že se obrázek v cílové schránce nepodaří zobrazit) a titulek (zobrazí se po přejetí kurzorem na obrázku) -> tyto faktory zvyšují důvěryhodnost odeslaného newsletteru.

  • odkaz na online verzi – aby měl příjemce možnost si vždy e-mail zobrazit ve správné a kompletní podobě (pokud se z nějakého důvodu e-mail nezobrazí dobře a např. nedojde k automatickému stažení obrázků po jeho otevření); v přednastavených šablonách v Ecomailu je tento prvek automaticky

  • v hlavičce by mělo figurovat logo vaší firmy a krátké představení, abyste se příjemci připomenuli

  • do patičky uveďte, na jakém (právním) základě byly kontakty zařazeny do vaší databáze pro rozesílku newsletterů (např. ve znění "tento e-mail jste obdrželi, neboť jste naším zákazníkem/přihlásili jste se k odběru novinek na našem webu")

  • odkaz na odhlášení musí ze zákona obsahovat každý newsletter a měl by být pro kontakty snadno k nalezení, doporučujeme jej tak vložit na konec e-mailu do patičky; v přednastavených šablonách v Ecomailu je tento prvek automaticky

V předposledním kroku tvorby kampaně nezapomínejte kampaň otestovat v tzv. Spam testu. Jeho výsledky vás upozorní na případné nedostatky, nad kterými je vhodné se před odesláním kampaně zamyslet. Dle doporučení následně kampaň doporučujeme upravit.


Nejčastější hlášky spam testu:

  • DKIM_VALID: souvisí s ověřením domény (pokud je doména v pořádku ověřena, nemusíte brát na hlášku zřetel, je pouze informativní)

  • FREEMAIL_FORGED_REPLYTO: v adrese pro přijetí odpovědi používáte freemailovou adresu (např. na Gmail nebo Seznam), to však na poštovní klienty nepůsobí důvěryhodně. Doporučujeme v adrese pro odpovědi použít existující schránku na vaší ověřené odesílací doméně.

  • FROM_EXCESS_BASE: test upozorňuje na diakritiku v poli "jméno odesílatele".

  • HTML_IMAGE_RATIO: poměr obrázků k textu není korektní, tj. obrázků je více – poštovní servery/spam filtry za celoobrázkový NL udělují mínusové body nebo jej raději vrací, jelikož obsah obrázků nelze tak snadno kontrolovat jako prostý text
    a jeho načtení také trvá déle (obrázky zvětšují velikost NL).

    Spam test v procesu tvorby kampaně vyhodnocuje poměr na základě jiných, přísnějších algoritmů než test v editoru šablon. Výsledky se tak mohou číselně lišit, nicméně kampaň vám půjde v pořádku odeslat v každém případě. Vždy ale doporučujeme nejprve kampaň otestovat na vašich testovacích kontaktech u různých poštovních klientů -> tak si nejlépe ověříte, jak budou na vaši rozesílku reagovat.

  • URI_HEX: dlouhá hexadecimální sekvence odkazu v NL je odkaz s příliš dlouhou sekvencí znaků [a-f and 0-9] za speciálním symbolem (např. #). Pokud jste však vložili do newsletteru odkaz na video (např. z Youtube) nebo využíváte naše merge tagy, neberte na hlášku zřetel.

  • RAZOR2_CF_RANGE/CHECK: služba Razor funguje tak, že hledá zprávy podobné těm, které jiní uživatelé označili jako spam. Pokud vaše doména nefiguruje v žádných blacklistech a ostatní aspekty mailingu jsou v pořádku, nemusíte hlášce přikládat velkou pozornost.

  • FUZZY_PRICES: spamtesty kontrolují, zda se odesílatel nepokouší ve své rozesílce skrýt určitá klíčová slova. Například slovo "price", které může vzniknout slovním spojením "při cestování". V tomto případě postačí slovní spojení nahradit, nebo jej opsat.

Pokud Spam test zobrazí hlášku, které nerozumíte, neváhejte se obrátit na naši podporu na adrese support@ecomail.cz.

💡TIP: Případně je k dispozici také seznam hlášek a jejich vysvětlení (v anglickém jazyce).


IV. Etika e-mailingu

Nedoporučujeme rozesílat newslettery až příliš často, se stále stejným obsahem, na stejné kontakty.

Jaký typ sdělení plánujete odesílat?

Jedná se o pravidelné slevové akce?

Týdenní zpravodaj?

Využijte informace, které o uživatelích víte, k co nejvíce personalizované rozesílce. Rozesílkou zajímavého a pro kontakty relevantního obsahu podpoříte jejich aktivitu a zájem otevírat a proklikávat vaše sdělení.

Jestliže s mailingem teprve začínáte, doporučujeme vám z aplikace odeslat první rozesílky a následně pracovat s reporty odeslaných kampaní, kde můžete zjistit, v jakém čase byli uživatelé nejvíce aktivní (nejvíce e-mail otevírali či proklikávali). Výsledkům z reportu pak můžete přizpůsobit den a čas dalších rozesílek.

Obecně však platí, že není dobře posílat své rozesílky každý den (případně několikrát denně) na celé publikum. To se považuje za spamovou praktiku.

Pracujte se segmenty (= dílčími skupinami) kontaktů, vyfiltrovanými na základě různých kritérií. Využijte data, která u kontaktů máte k dispozici (město, firma, zakoupené produkty, aktivita v kampaních...). Těmto segmentům pak zašlete individuální rozesílku, šitou na míru (např. informaci o otevření pražské pobočky vaší firmy tak pošlete pouze na kontakty z Prahy). Více se o segmentaci dozvíte v naší nápovědě.

Co když newslettery končí ve složce Promo/Hromadné?

Jelikož z Ecomailu odesíláte hromadnou rozesílku, zařazení vašich newsletterů do těchto složek je v pořádku = složky Hromadné a Promo byly vytvořeny právě pro oddělení zaslaných newsletterů od běžné pošty (jako je soukromá pošta, důležitá sdělení od úřadů apod.). Tyto složky je potřeba odlišovat od Spam složky -> teprve doručování e-mailů do ní by bylo považováno za nežádoucí.

Aby se newslettery začaly zařazovat v určitých schránkách do primární složky Doručené, mohou ovlivnit pouze sami příjemci. Např. pokud budou dlouhodobě projevovat o zprávy od vás zájem (budou je otevírat, proklikávat se přes odkazy...), poštovní klienti začnou e-maily sami řadit do primárních složek. Stejně tak, pokud kontakt manuálně zprávu od vás přesune do primární složky a označí ji tím jako očekávanou poštu.

Pozor na to, že jednotliví poštovní příjemci (Seznam, Centrum, Gmail, aj.) vyhodnocují rozesílku dle vlastních algoritmů -> každý z příjemců je citlivý na jednotlivé prvky v odlišené míře.

Jestliže evidujete doručení e-mailů do spam složky a zkontrolovali jste u rozesílky vše výše uvedené, kontaktujte naší podporu na support@ecomail.cz, která s vámi situaci ráda prověří.

V. Záznam webináře o doručitelnosti

Zajímá vás k doručitelnosti více?

Mrkněte také na náš webinář, kde se dozvíte, co můžete udělat pro svou doručitelnost vy sami, co za vás vyřeší nástroj a jakou roli hraje poštovní klient, konkrétně Seznam.cz 👇

💭 Nenašli jste odpověď? Napište nám na chat nebo e-mail support@ecomail.cz. 😊

Dostali jste odpověď na svou otázku?