V seznamu kontaktů nebo reportu odeslaných kampaní se setkáte s různými skupinami kontaktů. Konkrétně jde o: aktivní, odhlášené, odražené, spam stížnosti
a nepotvrzené. Více o tom, jaký je význam jednotlivých skupin a jak s nimi pracovat, se dozvíte níže.
Skupiny (druhy) kontaktů v Ecomail
Také zde najdete význam hlášek u vrácených kontaktů. Konkrétně se v článku podíváme na:
1.Skupiny kontaktů a jejich význam
A)Aktivní
B) Odhlášené
C) Vrácené
D) Spam stížnosti
E) Nepotvrzené
Veškeré kontakty najdete v seznamu kontaktů. Zde se nachází menu, ze kterého můžete vybírat jednotlivé skupiny kontaktů.
A) Aktivní kontakty
Jedná se o kontakty, které jsou především příjemci vašich kampaní. Uživatelé reagují na rozesílky, jsou aktivní - otevírají je, klikají nebo nakupují na vašem e-shopu.
Kontakty segmentujete dle potřeby a odesíláte na ně personalizované sdělení. Více se tématu segmentace věnujeme v této sekci nápovědy.
Kontakty se vám v případě práce v tarifním programu započítávají do limitu, pro který máte tarif zakoupený.
Počet těchto kontaktů je měnný v čase - během užívání Ecomailu databázi rozšiřujete
o nové kontakty nebo kontakty v čase ztrácí zájem o vaše sdělení a odhlásí se.
Také vy můžete svou databázi snížit o ty kontakty, které naopak žádnou aktivitu dlouhodobě neprojevují. Klientům doporučujeme své databáze pravidelně čistit o tyto neaktivní kontakty a odhlásit je.
B) Odhlášené
Jde o kontakty, které se odhlásí - zpravidla skrze odkaz pro odhlášení v kampani,
e-mailu odeslaném skrze automatizace nebo vás mohou kontaktovat osobně. V tomto případě kontakt odhlašujete v detailu kontaktů. Právě tyto kontakty se zařadí do sekce Odhlášené.
Jedná se o neaktivní kontakty, na které již další rozesílky neprobíhá a nezapočítávají se do vašeho předplaceného tarifu.
Klientům doporučujeme kontakty z aplikace odhlašovat, nikoliv mazat. Odstraněním kontaktů přijdete také o historii, která se ke kontaktům váže (například právě o informaci, že se kontakt sám odhlásil) a může dojít k opětovnému přihlášení kontaktů.
⚠️ Na odhlášené kontakty není povoleno další rozesílky odesílat.
Jestliže adresát klikne ve spodní části e-mailu na odkaz pro odhlášení, stává se odhlášeným kontaktem.
C) Vrácené/Odražené kontakty
Jedná se o adresy, které jsou vyhodnoceny jako neexistující (zpravidla jde o případy firemních adres, kdy s odchodem zaměstnance zaniká i jeho e-mailová adresa) nebo na které se dlouhodobě nedaří vaše kampaně doručit -> takové kontakty označujeme jako hard bounce adresy.
Tyto kontakty se zařadí v rámci seznamu kontaktů do skupiny Vrácené, další kampaně se na ně neposílají a nepočítají se do limitu aktivních kontaktů v rámci předplaceného tarifu.
Událost hard bounce se propíše do detailu kontaktu takto (po této události se tedy již kontakt obratem zařadí mezi Vrácené):
Můžete se však v detailu kontaktu setkat i s tzv. události soft bounce, ta vypadá takto:
Událost soft bounce znamená, že e-mail v konkrétní rozesílce byl pro daný kontakt odražen, nicméně důvod vrácení nebyl např. neexistence adresy, což by vedlo k okamžitému přesunu mezi Vrácené kontakty. Nejčastějším důvodem pro soft bounce je např. přeplněná schránka příjemce nebo odmítnutí jeho přijímacího serveru.
Kontakt zůstává v seznamu ve skupině "Aktivní" (je přihlášen k rozesílce a platíte za něj) a aplikace se na něj bude pokoušet odesílat vaše další kampaně. Další pokusy o doručení odražené kampaně však již nebudou probíhat.
Nejčastější hlášky u vrácených/odražených kontaktů
Invalid recipient - uživatel na adrese cílové schránky neexistuje
Mailbox full - cílová schránka je přeplněná
DNS failure - nepodařilo se připojit k cílovému mailserveru, je možné že cílový mailserver je zablokován, neaktivní nebo dočasně nedostupný (z důvodu DNS problémů na straně příjemce)
Timeout - zprávu se nepodařilo doručit, cílový server nereaguje
Relaying denied - zpráva byla zablokována cílovým serverem,
není povoleno do této schránky přijímat externí poštuUndetermined - neznámá chyba
Mail Block - příjemcův server blokuje příchozí poštu, situace může být způsobena například tím, že je některá z domén na blacklistu, anebo z toho důvodu, že server příjemce přijímá pouze whitelistované adresy
Out of band - přijímací server zprávu zařadil do takzvaného "holding" stavu, kdy zatím zprávu ani nepřijal ani neodmítl, ale rozhodne o ní později
Generic bounce - zpráva byla odmítnuta bez udaného důvodu
Spam Content / Block - zpráva byla zablokována přijímacím serverem kvůli označení za spam; newsletter mohl být zablokován také ochrannými prvky schránky (antivir, spamový filtr,...)
Admin failure - newsletter nebyl doručen, protože kontakt v minulosti provedl odhlášení skrze List-Unsubscribe, nahlásil rozesílku jako spam, anebo mu rozesílka nemohla být doručena; rozesílka je zablokována rozesílacím serverem
Transient failure - znamená, že došlo k dočasnému výpadku na síti (například zpravidla kvůli tomu, že server příjemce byl přetížen)
Další důvody pro vrácení e-mailu naleznete v tomto článku.
Ecomail tak za vás provádí čištění databáze, aby rozesílka byla odeslána pouze na skutečné a aktivní adresy.
D) Spam stížnosti
Zde spadají kontakty, které samy vědomě označí váš e-mail za spam. Jedná se aktivitu konkrétní adresy.
Nejedná se o kontakty, kterým bylo sdělení doručeno do složky spam ve schránce.
E) Nepotvrzené
Jestliže využíváte proces double opt-in, tj. potvrzení odběru, kontakty, které prozatím e-mail nepotvrdily, se nachází právě v této složce.
Ve chvíli, kdy uživatelé e-mail pro potvrzení potvrdí, kontakt se ze složky Nepotvrzeno přesune do Aktivních kontaktů.
Než se tak stane, tak za tento kontakt neplatíte - není považován jako aktivní.
Nemůžete na něj zároveň poslat žádné jiné sdělení. Je tomu proto, že čekáte na jeho souhlas s rozesílkou. E-mail pro potvrzení se uživateli pošle do té doby pokaždé, kdy svou adresu vloží do formuláře. Tj. než se stane aktivním, může pokus o přihlášení se k odběru opakovat.
Nastavení DOI je z naší strany doporučeno - díky němu sbíráte do své databáze relevantní a existující kontakty. Podívejte se na tento článek, kde najdete maximum informací k nastavení.
2. Platba za kontakty
V případě, kdy pracujete v tarifním programu, platíte vždy za počet aktivních kontaktů v databázi.
Odhlášené kontakty, hard bounce vrácené kontakty, spam stížnosti a nepotvrzené kontakty se do vaší měsíční nebo roční platby nezapočítávají.
Aktivní - kontakty, na které rozesíláte své kampaně (za tyto kontakty platíte)
Neaktivní - za tyto kontakty neplatíte, žádná další kampaň na ně nebude odeslána a proto je v aplikaci není potřeba mazat. Mezi ně tedy patří:
Odhlášené - ty kontakty, které se z odběru odhlásily
Odražené - neboli vrácené, hard bounce e-maily
Spam stížnosti - označení za "spam" majitelem e-mailové adresy
Nepotvrzené
Zajímá vás k doručitelnosti více? Podívejte se na náš webinář 👇
Schází vám v článku odpověď na vaši otázku? Napište nám na support@ecomail.cz