Přeskočit na hlavní obsah

Skupiny (druhy) kontaktů v Ecomailu

Jaké skupiny kontaktů v Ecomailu naleznete? Co znamenají vrácené kontakty? Jak pracovat s odhlášenými kontakty? Za jaké kontakty platíte?

Anna Šilhanová avatar
Autor: Anna Šilhanová
Aktualizováno tento týden

V seznamu kontaktů nebo reportu odeslaných kampaní se setkáte s různými skupinami kontaktů. Konkrétně jde o: aktivní, odhlášené, odražené, spam stížnosti
a nepotvrzené. Více o tom, jaký je význam jednotlivých skupin a jak s nimi pracovat, se dozvíte níže.

Skupiny (druhy) kontaktů v Ecomail


Také zde najdete význam hlášek u vrácených kontaktů. Konkrétně se v článku podíváme na:


1.Skupiny kontaktů a jejich význam

A)Aktivní
B) Odhlášené
C) Vrácené
D) Spam stížnosti
E) Nepotvrzené

Veškeré kontakty najdete v seznamu kontaktů. Zde se nachází menu, ze kterého můžete vybírat jednotlivé skupiny kontaktů.


A) Aktivní kontakty

Jedná se o kontakty, které jsou především příjemci vašich kampaní. Uživatelé reagují na rozesílky, jsou aktivní - otevírají je, klikají nebo nakupují na vašem e-shopu.

Kontakty segmentujete dle potřeby a odesíláte na ně personalizované sdělení. Více se tématu segmentace věnujeme v této sekci nápovědy.

Kontakty se vám v případě práce v tarifním programu započítávají do limitu, pro který máte tarif zakoupený.

Počet těchto kontaktů je měnný v čase - během užívání Ecomailu databázi rozšiřujete
o nové kontakty nebo kontakty v čase ztrácí zájem o vaše sdělení a odhlásí se.

Také vy můžete svou databázi snížit o ty kontakty, které naopak žádnou aktivitu dlouhodobě neprojevují. Klientům doporučujeme své databáze pravidelně čistit o tyto neaktivní kontakty a odhlásit je.

B) Odhlášené

Jde o kontakty, které se odhlásí - zpravidla skrze odkaz pro odhlášení v kampani,
e-mailu odeslaném skrze automatizace nebo vás mohou kontaktovat osobně. V tomto případě kontakt odhlašujete v detailu kontaktů. Právě tyto kontakty se zařadí do sekce Odhlášené.

Jedná se o neaktivní kontakty, na které již další rozesílky neprobíhá a nezapočítávají se do vašeho předplaceného tarifu.

Klientům doporučujeme kontakty z aplikace odhlašovat, nikoliv mazat. Odstraněním kontaktů přijdete také o historii, která se ke kontaktům váže (například právě o informaci, že se kontakt sám odhlásil) a může dojít k opětovnému přihlášení kontaktů.

⚠️ Na odhlášené kontakty není povoleno další rozesílky odesílat.

Jestliže adresát klikne ve spodní části e-mailu na odkaz pro odhlášení, stává se odhlášeným kontaktem.

C) Vrácené/Odražené kontakty

Jedná se o adresy, které jsou vyhodnoceny jako neexistující (zpravidla jde o případy firemních adres, kdy s odchodem zaměstnance zaniká i jeho e-mailová adresa) nebo na které se dlouhodobě nedaří vaše kampaně doručit -> takové kontakty označujeme jako hard bounce adresy. 

Tyto kontakty se zařadí v rámci seznamu kontaktů do skupiny Vrácené, další kampaně se na ně neposílají a nepočítají se do limitu aktivních kontaktů v rámci předplaceného tarifu. 

Událost hard bounce se propíše do detailu kontaktu takto (po této události se tedy již kontakt obratem zařadí mezi Vrácené): 


Můžete se však v detailu kontaktu setkat i s tzv. události soft bounce, ta vypadá takto: 


​Událost soft bounce znamená, že e-mail v konkrétní rozesílce byl pro daný kontakt odražen, nicméně důvod vrácení nebyl např. neexistence adresy, což by vedlo k okamžitému přesunu mezi Vrácené kontakty. Nejčastějším důvodem pro soft bounce je např. přeplněná schránka příjemce nebo odmítnutí jeho přijímacího serveru.


Kontakt zůstává v seznamu ve skupině "Aktivní" (je přihlášen k rozesílce a platíte za něj) a aplikace se na něj bude pokoušet odesílat vaše další kampaně. Další pokusy o doručení odražené kampaně však již nebudou probíhat. 

Nejčastější hlášky u vrácených/odražených kontaktů

  • Invalid recipient - uživatel na adrese cílové schránky neexistuje 

  • Mailbox full - cílová schránka je přeplněná 

  • DNS failure - nepodařilo se připojit k cílovému mailserveru, je možné že cílový mailserver je zablokován, neaktivní nebo dočasně nedostupný (z důvodu DNS problémů na straně příjemce)

  • Timeout - zprávu se nepodařilo doručit, cílový server nereaguje

  • Relaying denied - zpráva byla zablokována cílovým serverem,
    není povoleno do této schránky přijímat externí poštu 

  • Undetermined - neznámá chyba 

  • Mail Block - příjemcův server blokuje příchozí poštu, situace může být způsobena například tím, že je některá z domén na blacklistu, anebo z toho důvodu, že server příjemce přijímá pouze whitelistované adresy

  • Out of band - přijímací server zprávu zařadil do takzvaného "holding" stavu, kdy zatím zprávu ani nepřijal ani neodmítl, ale rozhodne o ní později 

  • Generic bounce - zpráva byla odmítnuta bez udaného důvodu 

  • Spam Content / Block - zpráva byla zablokována přijímacím serverem kvůli označení za spam; newsletter mohl být zablokován také ochrannými prvky schránky (antivir, spamový filtr,...)

  • Admin failure - newsletter nebyl doručen, protože kontakt v minulosti provedl odhlášení skrze List-Unsubscribe, nahlásil rozesílku jako spam, anebo mu rozesílka nemohla být doručena; rozesílka je zablokována rozesílacím serverem

  • Transient failure - znamená, že došlo k dočasnému výpadku na síti (například zpravidla kvůli tomu, že server příjemce byl přetížen)

Další důvody pro vrácení e-mailu naleznete v tomto článku.

Ecomail tak za vás provádí čištění databáze, aby rozesílka byla odeslána pouze na skutečné a aktivní adresy.

D) Spam stížnosti

Zde spadají kontakty, které samy vědomě označí váš e-mail za spam. Jedná se aktivitu konkrétní adresy.

Nejedná se o kontakty, kterým bylo sdělení doručeno do složky spam ve schránce.

E) Nepotvrzené

Jestliže využíváte proces double opt-in, tj. potvrzení odběru, kontakty, které prozatím e-mail nepotvrdily, se nachází právě v této složce.

Ve chvíli, kdy uživatelé e-mail pro potvrzení potvrdí, kontakt se ze složky Nepotvrzeno přesune do Aktivních kontaktů.

Než se tak stane, tak za tento kontakt neplatíte - není považován jako aktivní.
Nemůžete na něj zároveň poslat žádné jiné sdělení. Je tomu proto, že čekáte na jeho souhlas s rozesílkou. E-mail pro potvrzení se uživateli pošle do té doby pokaždé, kdy svou adresu vloží do formuláře. Tj. než se stane aktivním, může pokus o přihlášení se k odběru opakovat.

Nastavení DOI je z naší strany doporučeno - díky němu sbíráte do své databáze relevantní a existující kontakty. Podívejte se na tento článek, kde najdete maximum informací k nastavení.

2. Platba za kontakty

V případě, kdy pracujete v tarifním programu, platíte vždy za počet aktivních kontaktů v databázi. 

Odhlášené kontakty, hard bounce vrácené kontakty, spam stížnosti a nepotvrzené kontakty se do vaší měsíční nebo roční platby nezapočítávají.

  • Aktivní - kontakty, na které rozesíláte své kampaně (za tyto kontakty platíte)

  • Neaktivní - za tyto kontakty neplatíte, žádná další kampaň na ně nebude odeslána a proto je v aplikaci není potřeba mazat. Mezi ně tedy patří:

    Odhlášené - ty kontakty, které se z odběru odhlásily
    Odražené - neboli vrácené, hard bounce e-maily
    Spam stížnosti - označení za "spam" majitelem e-mailové adresy
    Nepotvrzené

Zajímá vás k doručitelnosti více? Podívejte se na náš webinář 👇

Schází vám v článku odpověď na vaši otázku? Napište nám na support@ecomail.cz

Dostali jste odpověď na svou otázku?