Pojďme se podívat na to, jak se v Ecomailu od sebe liší akce odhlášení a smazání kontaktů a jaké mají dopady na samotné kontakty. V článku se dozvíte také:
Odhlášení a smazání kontaktů
1. Jak funguje odhlášení kontaktů?
Odkaz pro odhlášení je povinným prvkem e-mailingu a samotné odhlášení z hromadné rozesílky by mělo být pro kontakty co nejsnazší. Kontakty se odhlašují samy přímo
v newsletteru, a to pomocí odkazu pro odhlášení.
Odkaz je k nalezení zpravidla na konci e-mailu, v tzv. patičce šablony. Po prokliknutí odkazu je kontakt odhlášený v databázi Ecomailu a žádné další sdělení není na kontakt odesláno. Považujeme jej za neaktivní a nepočítá se vám do limitu aktivních kontaktů v rámci zakoupeného tarifu (pokud pracujete v tarifním programu).
Pokud si přejete svým příjemcům před případným odhlášením z mailingu dát možnost úpravy preferencí ohledně rozesílky (např. pokud mají zájem jen o specifický typ obsahu či o snížení frekvence rozesílky), můžete ještě před odkaz pro odhlášení vložit odkaz pro úpravu preferencí.
Preferenční otázky je potřeba si předem v daném seznamu kontaktů vytvořit. Pokud kontakt zvolí určitou možnost z preferencí, uloží se vám tato informace do detailu daného kontaktu a můžete pak na tomto základě kontakty segmentovat pro rozesílku.
2. Jaké jsou možnosti nastavení odhlášení?
❗ Pracujete s několika seznamy kontaktů a kontakt se nachází napříč seznamy?
V takovém případě nastavte, aby se kontakty odhlašovaly ze všech seznamů, ve kterých se nachází.
Ideální je proto pracovat pouze v jednom seznamu kontaktů. Více o tom, jak správně pracovat se svou databází, se dočtete zde.
Aby se kontakt odhlásil ze všech seznamů, nastavte tuto akci ve všech seznamech kontaktů v sekci Nastavení ➡️ Odhlášení odběratelů. Pro více informací o správě databáze si přečtěte tento článek.
V sekci Odhlášení odběratelů najdete také další možnosti nastavení – můžete zvolit způsob odhlášení jedním kliknutím nebo potvrzením odhlášení. Doporučujeme proces odhlášení pro uživatele co nejvíce zjednodušit a volit spíše odhlášení na jeden klik.
Pokud zvolíte odhlášení jedním kliknutím, kontakt bude odhlášen ihned po prokliknutí odhlašovacího odkazu. Zobrazí se mu následně odhlašovací formulář, kde může v případě zájmu uvést i konkrétní důvod odhlášení (nejde však o povinný krok):
Zvolený důvod se pak propíše do reportu kampaně, z níž se kontakt odhlásil (Reporty -> Aktivity -> Odhlášeno):
Jestliže nastavíte možnost potvrdit odhlášení, ještě před přesměrováním na odhlašovací formulář bude muset kontakt potvrdit odhlášení kliknutím na tlačítko "ano, chci se odhlásit":
Stejně tak můžete v této sekci nastavit i přesměrování po odhlášení, např. na vlastní landing page vašeho webu, kde kontaktům odhlášení potvrdíte. Vizuální podoba a textace této stránky je zcela ve vaší režii.
Odhlášením kontaktu uchováte jeho historii (např. právě odhlášení z newsletteru nebo přehled všech rozesílek).
Pokud kontakt z databáze smažete, o všechny informace nenávratně přijdete.
2. Jak vložím odkaz na odhlášení do newsletteru?
V šabloně e-mailu si vyberte text, pod který odkaz vložíte. Mezi oblíbené texty patří například:
Pro odhlášení klikněte zde
Odhlásit se
Odhlaste se zde
Jakmile vyberete text a označíte jej, zobrazí se vám tzv. toolbar. Pod ikonku svorky vložte do pole URL odkazu následující merge tag ⬇️
*|UNSUB|*
A provedené změny uložte. Pole s odkazem pro odhlášení se po odeslání automaticky doplní specifickým odkazem pro odhlášení pro konkrétní kontakt.
Více se o nastavení odhlášení dozvíte v tomto samostatném článku.
3. Úprava formuláře pro odhlášení
Přejete si editovat hlášky odhlašovacího formuláře – např. je přeložit do jiného jazyka či jen upravit jejich znění dle vašich představ?
Jednou z výjimek, kdy je vhodné pracovat s více seznamy, jsou jazykové mutace webu. Pro každou zemi tak můžete upravit znění textu do příslušného jazyka -> v rámci daného seznamu kontaktů v záložce Nastavení seznamu.
V sekci Výchozí nastavení seznamu najdete funkci Výchozí jazyk formulářů:
Z rozbalovací lišty lze vybrat, v jakém jazyce se má odhlašovací formulář defaultně zobrazovat. Volit lze z těchto předdefinovaných jazyků: čeština, angličtina nebo polština.
Takto bude vypadat odhlašovací fomulář, pokud v nastavení zvolíte anglický jazyk:
Pokud se v nabídce nenachází jazyk, s nímž potřebujete pracovat, nebo si přejete znění hlášek zcela změnit, učiníte tak v sekci Texty odhlašovacího formuláře:
POZOR: systémová hláška v patičce odhlašovacího formuláře "tento systém provozuje ecomail.cz" je neměnná. Možný je akorát její překlad do angličtiny či polštiny volbou jazyka v rámci funkce Výchozí jazyk formulářů.
4. Další možnosti odhlášení kontaktů
Odkaz pro odhlášení v šabloně newsletteru je jednou z možností odhlášení kontaktu z odběru novinek. Kontakt se z rozesílky v tomto případě odhlásí sám. Spravovat databázi můžete taktéž ze své strany.
A) Ruční odhlášení kontaktu
Konkrétní kontakt můžete odhlásit z odběru sdělení přímo v detailu kontaktu:
B) Hromadné odhlášení kontaktů
⚠️ Pozor! Odhlášené kontakty není možné znovu hromadně přihlásit.
Je to z důvodu, aby nedošlo k případnému spamování kontaktů.
Hromadné odhlášení lze provést několika způsoby, a to skrze:
I. Seznam kontaktů > Odhlásit kontakty
Kontakty hromadně odhlásíte v seznamu kontaktů v sekci Odhlásit kontakty.
Do připraveného pole vložte e-mailové adresy a potvrzením tlačítka Odhlásit kontakty se tak stane.
II. Seznam kontaktů > Přehled
Kontakty hromadně odhlásíte také v přehledu seznamu kontaktů. Postačí zaškrtnout checkbox u kontaktů, které si přejete odhlásit a zobrazí se vám možnost označené kontakty odhlásit.
III. Segment
Větší počet kontaktů lze odhlásit díky vytvořenému segmentu. Zkontrolujte kontakty
v daném segmentu a přikročte k odhlášení.
Tato aktivita je vhodná při pročišťování databáze o dlouhodobě neaktivní kontakty (takové, které neotevírají vaše e-maily). Jak na tuto akci se inspirujte v tomto článku.
IV. Hromadný import kontaktů
Při importu kontaktů zvolte možnost naimportovat kontakty jako odhlášené.
Hromadný import odhlášených kontaktů je vhodný v případě, kdy přecházíte například z jiného nástroje a již informaci o odhlášení z rozesílky víte.
V. API
Kontakty můžete do aplikace přenést skrze API jako odhlášené díky subscribe bulk.
5. FAQ – Časté otázky
Může se kontakt zase přihlásit k odběru, i když je v Ecomailu odhlášený?
Ano, kontakt se může znovu přihlásit k odběru, i když je v seznamu kontaktů odhlášený, a to například skrze formulář pro sběr kontaktů. Novou objednávkou na e-shopu k jeho znovu přihlášení však nedojde.
Musím odhlášené kontakty smazat?
Odhlášené kontakty nemažte. Odhlášené ani odražené kontakty nejsou aktivními kontakty, takže za ně nic neplatíte. Na odhlášené kontakty žádné další sdělení nedorazí.
Odhlášené kontakty mazat nedoporučujeme. Je to z toho důvodu, že byste je poté mohli omylem znovu přihlásit jako aktivní kontakty a dál na ně zasílat svá sdělení, čímž byste je začali spamovat.
Jak vymažu kontakty z Ecomailu?
Pokud skutečně potřebujete kontakty hromadně smazat, provedete tuto akci tak, že překopírujete jejich e-mailové adresy do pole pro smazání kontaktů v rámci seznamu kontaktů. Zvolte seznam kontaktů v záložce Kontakty a poté klikněte na možnost Smazat kontakty.
⚠️ Pozor! Tato akce je nevratná.
K čemu využiji informaci o důvodu odhlášení?
Volba důvodu odhlášení nemá žádný vliv na změnu statusu kontaktu (ten bude v seznamu kontaktů zařazen mezi odhlášené). Získané informace však můžete využít jako podnět pro změnu komunikační strategie na zbylé kontakty. Zvážit můžete např. snížení frekvence rozesílky.
💡Uvádí vaše kontakty často jako důvod odhlášení "nikdy jsem se k odběru těchto e-mailů nepřihlásil" nebo "tento e-mail je spam"?
Zbystřete! Zvolený důvod může naznačovat, že kontakty se nedostaly do databáze v souladu s GDPR. Kontakty můžete do Ecomailu importovat a cílit na ně v mailingu pouze tehdy, pokud u nich máte spolehlivě ošetřen souhlas s hromadnou rozesílkou. Více informací k problematice najdete v tomto článku.
💭 Nenašli jste odpověď? Napište nám na chat nebo e-mail support@ecomail.cz. 😊