Ještě před prvním vytvořením seznamu je dobré se zamyslet, jak budete spravovat svoji databázi. Nejsnazší práce je v rámci jednoho seznamu kontaktů, ve kterém budete dále segmentovat.
Více informací o tom, proč je výhodné pracovat pouze s jedním seznamem kontaktů, se dočtete zde.
V tomto článku se dozvíte:
1. V jakých situacích vytvořit více seznamů kontaktů
Podívejte se na video, ve kterém vám ukážeme, jak vytvořit seznam kontaktů a jak naimportovat kontakty. 🎥
1. Kdy je dobré vytvářet více seznamů kontaktů?
V případě, že zasíláte vícejazyčné newslettery, je ideální mít pro každou jazykovou variantu individuální seznam kontaktů. Hlavním důvodem je možnost přeložení odhlašovacího formuláře.
Pokud spravujete dvě a více firem, využijte naše agenturní účty. Práce s databázemi tak bude přehlednější než v několika seznamech kontaktů.
2. Jak vytvořím seznam kontaktů?
Nový seznam kontaktů vytvoříte v sekci Kontakty kliknutím na "+ Nový seznam kontaktů".
Nemáte mezi záložkami tuto sekci? Zřejmě nemáte oprávnění spravovat kontakty. Zeptejte se administrátora vašeho Ecomail účtu.
Po kliknutí na tlačítko "+ Nový seznam kontaktů" se vám zobrazí možnost prvotního nastavení seznamu kontaktů. Zde je potřeba vyplnit:
Název seznamu kontaktů – pro váš přehled
Jméno odesílatele – zde je dobré držet jednotnou formu. Více se můžete dočíst na našem blogu.
E-mail odesílatele – e-mail, ze kterého budou vaše newslettery odcházet. Pro zaručení co nejlepší doručitelnosti vašich sdělení musí tento e-mail být na ověřené odesílací doméně. Slouží však pouze pro účely rozesílky a není nutné zde mít reálně existující e-mailovou schránku.
E-mail pro odpovědi – zde vkládáte svou e-mailovou adresu, na kterou vám budou chodit odpovědi (na této adrese je tedy třeba mít zřízenou e-mailovou schránku, abyste měli odpovědi kde přijímat)
Nyní máte vytvořený seznam kontaktů a můžete vidět Přehled kontaktů. V tuto chvíli ještě žádné kontakty v seznamu nemáte. Můžete je však přidat vpravo jednotlivě pomocí funkce "Přidat kontakt" nebo hromadně přes "Importovat kontakty". Více o importu se dočtete zde.
V Přehledu si můžete nastavit, zda chcete zobrazit kontakty aktivní, odhlášené, vrácené (odražené), spam nebo nepotvrzené.
Zobrazené kontakty (aktivní / odhlášené / odražené / spam / nepotvrzené) si můžete stáhnout kliknutím na tlačítko "Exportovat seznam".
Export dorazí na e-mail, pod kterým jste v Ecomailu přihlášeni. Exportovaný soubor přijde ve formátu .csv – do Excelu ho můžete převést podle tohoto návodu.
V Přehledu si nastavíte i zobrazení sloupců, kde můžete zvolit, zda chcete vidět jméno, příjmení, štítky, skupiny nebo i vlastní pole apod.
3. Co všechno mohu se seznamem kontaktů dělat?
Vlevo vidíte možnosti, jak spravovat svůj seznam kontaktů:
Segmenty – v této sekci můžete vyfiltrovat dílčí skupiny kontaktů v rámci seznamu na základě různých podmínek. Více se o segmentech dozvíte zde.
Preference – zde můžete nastavit preferenční otázky, díky kterým si kontakty budou moci již při registraci přes sběrný formulář nebo posléze přes odkaz vložený ve vašem newsletteru upravit své preference (např. jak často chtějí zasílat newslettery).
Vlastní pole – do vámi vytvořených vlastních polí můžete nahrávat ke kontaktům doplňující informace, pro něž nejsou Ecomailem potřebná pole nadefinovaná (např. oblíbená barva, datum narození zvířete apod.)
Formuláře – slouží ke sběru kontaktů z vašich webových stránek
Skloňování a svátky – generuje pro kontakty v seznamu oslovení 5. pádem (pro jméno i příjmení), pohlaví a datum svátku (svátek umíme generovat pro Českou republiku, Slovensko [SK], Maďarsko [HU], Finsko [FI] a Rakousko [AT])
⚠️ Pozor! pro zahraniční kontakty je potřeba do pole Země importovat mezinárodní kód dané země (viz hodnota uvedená v hranatých závorkách výše) -> např. pro slovenské kontakty je potřeba již při prvotním importu nahrát do pole Země hodnotu "SK", aby se správně vygenerovalo datum svátku (pokud měníte hodnotu "Země" zpětně, požádejte nás o systémovou aktualizaci skloňování a svátků na support@ecomail.cz)
Import kontaktů – v této sekci můžete kontakty hromadně přidávat nebo aktualizovat
Odhlášení kontaktů – zde je možné hromadně odhlásit kontakty. ⚠️ Pozor, není možné je poté opět hromadně přihlásit.
Smazání kontaktů – zde je možné hromadně smazat kontakty. ⚠️ Pozor, tento krok je nevratný.
Facebook integrace – slouží ke sběru kontaktů z Facebooku do seznamu kontaktů v Ecomailu
Nastavení seznamu – globální nastavení daného seznamu kontaktů. Více informací níže. 👇
Jak spravovat seznam kontaktů?
V každém seznamu kontaktů naleznete v levém postranním menu také možnost Nastavení seznamu, kde si můžete upravit:
Výchozí nastavení seznamu – zde lze upravit název seznamu kontaktů a dále e-mail odesílatele i e-mail pro odpovědi pro kampaně odeslané na daný seznam
Přihlášení odběratelů – zde můžete aktivovat funkci dvojitého potvrzení přihlášení (tzv. double opt-in) a nastavit přesměrování kontaktu po tomto potvrzení odběru v e-mailové schránce (Přesměrování po potvrzení přihlášení) či po vyplnění sběrného formuláře (Přesměrování po registraci ve formuláři)
Odhlášení odběratelů – zde si můžete zvolit, jaký odpor chcete klást svým kontaktům při odhlášení (kontakty se mohou odhlásit pouhým jedním kliknutím na odhlašovací odkaz, nebo po nich bude vyžadováno ještě dodatečné potvrzení), a zda má být případně kontakt odhlášen i z dalších seznamů, v nichž se zrovna nachází
Upozornění – nabízí možnosti nastavení notifikací, pokud chcete být informováni o nově přihlášených nebo odhlášených kontaktech formou e-mailu
Texty odhlašovacího formuláře – zde si můžete libovolně upravit či přeložit znění textů v odhlašovacím formuláři
Nastavení webhooku – pokud chcete zasílat informace o přihlášených a odhlášených kontaktech na webhook
💭 Nenašli jste odpověď? Napište nám na chat nebo e-mail support@ecomail.cz. 😊