Sběrné formuláře v Ecomailu využijete primárně pro sběr nových kontaktů, můžete však skrze ně umožnit registraci i kontaktům stávajícím. To se může hodit např. v případě, kdy na svůj web vložíte formulář pro přihlášení k odběru nového e-booku (o nějž mohou mít zájem kontakty nové i již existující). Na takto přihlášené kontakty můžete následně spustit automatizaci.
V tomto článku naleznete:
Sběr nových kontaktů (skrze formulář)
Pomocí formulářů máte jedinečnou možnost sbírat nové kontakty, které se automaticky přenášejí do databáze v Ecomailu.
Pokud se tak k odběru (např. pro získání slevy na první nákup) snaží přihlásit již existující kontakt, formulář automaticky podle výchozího nastavení informuje o tom, že kontakt již v databázi existuje. Kontakty tak nemohou zneužít např. opětovného získání slevy na 1. nákup po přihlášení k odběru newsletteru:
💡TIP: vytváříte formulář pro zahraniční kontakty a přejete si, aby byla systémová hláška o již existujícím kontaktu přeložena do jiného jazyka?
Překlad můžete ošetřit přímo v nastavení formuláře. Více informací najdete v tomto článku.
Aktualizace již existujících kontaktů (skrze formulář)
Formuláře však mohou pomoci i při aktualizaci již existujících kontaktů.
Pro představu uvedeme "zápis k e-booku" přes formulář => e-book je např. na vašem webu k dispozici zcela nově a proto si přejete, aby se kontakty k jeho odběru přihlásily přes formulář – přičemž je žádoucí, aby se mohly přihlásit jak nové kontakty (které se přihlašují k odběru novinek i k odběru e-booku), tak již existující kontakty (ty se k odběru novinek již přihlásily v minulosti, nachází se ve vaší databázi a nyní se pouze nově přihlašují i k odběru e-booku).
V nastavení formuláře je pro tyto účely k dispozici funkce Aktualizace již existujícího kontaktu:
Díky tomu se existujícím kontaktům podaří přes formulář zapsat (aniž by se jim ukázala hláška o existenci e-mailové adresy v databázi) a po aktivaci této funkce máte navíc automaticky na výběr dvě stránky "po odeslání formuláře" – jednu pro nově registrovaný kontakt, druhou pro kontakt již v databázi existující.
Dojde tedy k zápisu jak nových, tak existujících adres a zároveň se jim ukáže relevantní stránka po odeslání formuláře, tzv. děkovná stránka. Její vzhled si můžete pro každý z těchto případů přizpůsobit dle libosti.
Nové kontakty pak typicky informujete o nutnosti potvrzení double opt-in (pokud jej máte pro daný seznam kontaktů nastavený):
Existujícím kontaktům pouze potvrdíte zápis k odběru e-booku a poděkujete jim:
Jak poznat kontakty, které se registrovaly skrze určitý formulář?
💡TIP: Pokud potřebujete kontakty rozlišovat podle toho, zda se přes daný formulář přihlásily (a podle toho např. spouštět automatizaci, viz níže), přidejte do formuláře tzv. hidden pole (skryté pole).
V něm nastavíte hodnotu, která se automaticky propíše všem kontaktům, které zadají svou e-mailovou adresu do daného formuláře a odešlou jej.
Příslušné vlastní pole si nejprve vytvořte v rámci daného seznamu kontaktů podle návodu v tomto článku. Až bude pole vytvořené, bude možné s ním pracovat také v editoru formulářů.
V tomto konkrétním případě se všem kontaktů registrovaným přes formulář (bez ohledu na to, zda se již v databázi nachází) propíše do vlastního pole "Sběr kontaktů" hodnota "ebook" 👇
Hodnota se propíše do detailu kontaktu a uvidíte ji po jeho rozkliknutí v sekci Osobní údaje a vlastní pole:
Na základě této hodnoty ve vlastním poli pak můžete kontakty také segmentovat a snadno tak zjistit, jaké všechny kontakty se přes daný formulář přihlásily.
Automatizace spouštěná přihlášením přes formulář
Pokud si budete přát kontaktům na základě přihlášení přes formulář posílat obsah v automatizaci, nastavte pro její spuštění dva triggery (spouštěče) zároveň:
1. triggerem bude "Přihlásí se do seznamu": tento trigger zajistí po registraci zcela nového kontaktu okamžité spuštění scénáře -> pokud si přejete zajistit, že trigger zareaguje pouze na registraci skrze konkrétní sběrný formulář (sloužící pro přihlášení k e-booku), nezapomeňte v rámci triggeru kontrolovat i podmínku hodnoty obsažené ve skrytém vlastním poli (viz výše). 👆
2. triggerem pak bude "Spustit opakovaně": tento trigger zajistí spuštění automatizace i pro již existující kontakty, na jejich přihlášení skrze formulář by nereagoval trigger Přihlásí se do seznamu (neboť ten bere v úvahu jen registraci kontaktů zcela nových).
Trigger funguje tak, že ve vámi zvolené frekvenci (např. každý den v 06:00) proběhne kontrola nastavené podmínky. V tomto případě se zkontroluje u všech kontaktů v daném seznamu, zda ve vlastním poli "Sběr kontaktů" existuje hodnota "ebook" -> pokud ano, spustí se pro tyto kontakty automatizace.
Je potřeba počítat s tím, že pro již existující kontakty se za těchto podmínek nespustí automatizace ihned po registraci skrze formulář, ale až ve chvíli, kdy bude docházet k pravidelné kontrole podmínky.
POZOR: Trigger Spustit opakovaně je dostupný pouze v nejvyšším tarifu Marketer+. Pro více informací o fungování triggeru nahlédněte do tohoto článku.
Začátek nastaveného scénáře pak může vypadat třeba takto:
Další průběh scénáře již záleží čistě na vašem záměru. Můžete tak ihned za triggery zařadit např. akci odeslání e-mailu, případně přidat další libovolné kroky.
💭 Nenašli jste odpověď? Napište nám na chat nebo e-mail support@ecomail.cz. 😊