Co jsou to segmenty a jak je tvořit, jsme uváděli v tomto článku. Jaký je rozdíl mezi segmenty a seznamy, se můžete dočíst zde. Pojďme se nyní podívat na některé segmenty, které můžete v Ecomailu vytvářet dle základních segmentačních kritérií:
Vlastností kontaktů (jméno, příjmení, adresa, narozeniny, svátek, pohlaví, datum registrace...)
Vlastních polí (např. počet bodů, zákazník má psa)
Aktivity na webu – dočtete se také v článku Pokročilá segmentace
Dáváte přednost instruktážnímu videu?
1. Segmenty dle vlastností kontaktů:
1.1 Segment dle města
Pořádáte akci v Brně a chcete odeslat pozvánku pouze na kontakty z Brna? Žádný problém. Pouze je třeba mít tuto informaci u kontaktů uvedenou. Přidat ji můžete například importem kontaktů, kdy spolu s e-mailovými adresami importujete i sloupec s informací o městě. K tomuto sloupci pak ve druhém kroku importu přiřadíte pole “Město”, které se v aplikaci automaticky nachází.
1.2 Segment dle pohlaví a města
Chcete získat ještě užší segment a odeslat kampaň všem ženám z Brna? Stačí mít u kontaktů uvedeno jméno - aplikace dokáže automaticky vygenerovat oslovení, pohlaví a datum svátku. To platí pro případy, že se jedná o jména z českého nebo slovenského kalendáře. Pro segment města je nutné u kontaktů evidovat také město, jak je popsáno výše.
Zde vidíte nastavení podmínek pro segment kontaktů, který obsahuje všechny ženy, jež zároveň pocházejí z Brna.
1.2 Segment dle data registrace
Potřebujete odeslat kampaň pouze na kontakty, které jste importovali (či jinak přidali) do seznamu před, nebo po nějakém datu? Informace o datu registrace se ke kontaktům přidává automaticky, ať už kontakt importujete, nebo se přidá skrze formulář na vašem webu. Datum registrace je u kontaktů neměnné.
💡 TIP: Přejete si své kampaně před ostrou rozesílkou nejprve otestovat nanečisto? Vytvořte segment pouze ze své e-mailové adresy a využívejte jej pro jakékoliv §
vaše testování v aplikaci.
2. Segmenty dle štítků
Získali jste kontakty ze dvou promo akcí a přiřadili jim štítky například “Promo_Letnany” a “Promo_Haje”, a nyní si na tyto kontakty přejete zaslat kampaň? Jednoduše vytvoříte segment na základě pravidla, že kontakt obsahuje jeden nebo druhý štítek.
⚠️ Důležité: V tomto případě je nutné používat spojku “NEBO”, která vyhledá všechny kontakty splňující alespoň jednu ze specifikovaných podmínek. V případě použití spojky “A ZÁROVEŇ” by byly vyhledány pouze kontakty, které splňují obě podmínky (tedy v našem případě mají oba štítky).
3. Segmenty dle vlastních polí
Základní pole (jméno, adresa, apod.) u kontaktů nemusí být vždy dostačující.
V Ecomailu můžete pracovat s tzv. vlastními poli (např. ID zákazníka, informaci o domácím mazlíčkovi, výhře či jiné). Také díky těmto informacím můžete kontakty segmentovat. Vytvořit můžete například segment s vlastním polem “Soutěž”, kdy kontakty mají v tomto poli uvedenou hodnotu "Výhra".
4. Segmenty dle preferenčních skupin
Pracujete-li v Ecomailu také s preferencemi, kontakty můžete dle jejich odpovědí třídit do dílčích segmentů a odeslat na ně individuální rozesílku.
Jestliže jste uživatelům umožnili upravit své preference například pro frekvenci zasílání newsletterů, jednoduše vytvoříte segment dle toho, v jaké preferenční skupině se nachází - například “jednou týdně” nebo “jednou měsíčně” apod.
Zde vidíte nastavení segmentu kontaktů, které si přejí dostávat newslettery jednou týdně:
A zde kontakty, které si přejí dostávat newsletter jednou měsíčně:
5. Segmentace dle aktivity v kampaních
5.1 Segment aktivních adresátů
Vyfiltrování všech kontaktů, které otevřely alespoň jeden e-mail v některé z vašich kampaní za poslední rok.
5.2 Segment neaktivních kontaktů za poslední měsíce
Slouží k reaktivaci adresátů. Oslovíte speciální nabídkou kontakty, které přestaly být v poslední době aktivní.
5.3 Segment kontaktů adresátů, kteří klikli na specifický odkaz v kampani
Když vás zajímají kontakty, které klikly na konkrétní odkaz či tlačítko s odkazem, obrázek s odkazem apod.
6. Segmentace dle chování kontaktů v automatizacích
Zde volíte segmentaci dle chování v automatizacích. Například chcete vyfiltrovat všechny kontakty, které vstoupily do welcome automatizace – tedy automatizace, která se spustí pro všechny nově registrované kontakty.
7. Segmentace dle chování kontaktů na webu
Pokud pracujete v tarifu Marketer+ a zasíláte do aplikace informace o nákupech svých kontaktů, můžete mimo jiné při tvorbě segmentů dle chování kontaktů na Vašem webu využít i podmínky nákupu konkrétního zboží, nákupu z určité kategorie, návštěvu stránky, počtu, hodnoty nebo stavu objednávek a mnoho dalšího.
Ecomail nabízí téměř neomezené možnosti pro tvorbu segmentů dle vašich scénářů a je pouze na vás, jak a podle kterého klíče budete segment vytvářet. Jestliže vás zajímají další typy pro tvorbu segmentace s pokročilejšími funkcemi, pokračujte na tento článek.
8. Vyloučení ze segmentu
Pomocí segmentace typicky tvoříte potenciální podskupinu příjemců za pomoci "kladné" podmínky – viz příklady 1. až 7. výše. ☝️
Díky podmínkám vznikne pravidlo, které splní pouze kontakty, které mají patřit mezi příjemce příslušného obsahu (více v kapitole "Proč segmentovat" nebo v článku Personalizace).
Jsou ale situace, kdy potřebujeme podskupinu kontaktů, které mezi příjemci být nemají (např. nechceme poslat slevové akce těm, kteří během posledních pár dní nakoupili, protože již nákup uskutečnili a slevu tak nemohou použít, nebo hrozí, že se na základě slevy rozhodnou původní objednávku stornovat).
Postupujeme tak, že:
a) nastavíme podmínky, které mají kontakty splnit
❗Pozor, v tomto případě musí podmínku splnit ti, kterým nechceme e-mailing odeslat (pokud se vrátíme k příkladu zmíněnému výše, podmínka by byla "Nakoupili za posledních pár dní").
b) zaškrtneme možnost "Vyloučit ze segmentu"
c) kontakty, které splňují podmínku zadanou v segmentu, jsou automaticky vyloučeny a segment tak obsahuje jen kontakty, které výše nastavenou podmínky nesplňují
💡 TIP: Přejete si vytvořit segment na základě vlastních specifických dotazů a jejich kombinací? V tarifu Marketer+ máte možnost využít segmentaci na základě Ecomail Query Language (EQL).
💭 Nenašli jste odpověď? Napište nám na chat nebo e-mail support@ecomail.cz. 😊