Všechny sbírky
Reporty a doručitelnost
Jak je to s odhlášenými, odraženými, vrácenými kontakty a spam stížnostmi?
Jak je to s odhlášenými, odraženými, vrácenými kontakty a spam stížnostmi?
Co jsou to odhlášené kontakty? Jaký je důvod vrácených neboli odražených kontaktů? Co jsou to spam stížnosti? Platím za tyto kontakty?
Monika Poláková avatar
Autor: Monika Poláková
Aktualizováno před více než týdnem

V reportech z kampaní máte k dispozici nejenom historii otevření a prokliků, ale také informaci o vrácených (odražených) a odhlášených kontaktech nebo o spam stížnostech. Co jednotlivé kategorie znamenají a za které kontakty platíte?

Typy kontaktů

Odhlášené

Pakliže adresát klikne ve spodní části e-mailu na odkaz pro odhlášení, stává se odhlášeným kontaktem.

Označeno jako spam

Kontakty, které Vás aktivně po přijetí/otevření e-mailu označili jako "spam". Při překročení limitu spam označení je účet automaticky blokován.

Vrácené / Odražené / Bounce se dělí na:
Soft bounce: Pouze dočasně nedoručený e-mail, například z důvodu přeplněné schránky. Na tuto schránku bude učiněno ještě několik pokusů v rámci následujících dnů - a pokud se nepodaří e-mail doručit, bude označen jako Hard bounce.
Soft bounce spadají do aktivních kontaktů.


Hard bounce: E-mail vrácený ve většině případů z důvodu neexistující schránky. Označen také e-mail, u kterého byl překročen limit pokusů o doručení.

Přehled nejčastějších důvodů vrácení e-mailů

  • Invalid recipient - uživatel na adrese cílové schránky neexistuje 

  • Mailbox full - cílová schránka je přeplněná 

  • DNS failure - nepodařilo se připojit k cílovému mailserveru, je možné že cílový mailserver je zablokován, neaktivní nebo dočasně nedostupný (z důvodu DNS problémů na straně příjemce)

  • Timeout - zprávu se nepodařilo doručit, cílový server nereaguje

  • Relaying denied - zpráva byla zablokována cílovým serverem,
    není povoleno do této schránky přijímat externí poštu 

  • Undetermined - neznámá chyba 

  • Mail Block - příjemcův server blokuje příchozí poštu, situace může být způsobena například tím, že je některá z domén na blacklistu, anebo z toho důvodu, že server příjemce přijímá pouze whitelistované adresy

  • Out of band - přijímací server zprávu zařadil do takzvaného "holding" stavu, kdy zatím zprávu ani nepřijal ani neodmítl, ale rozhodne o ní později 

  • Generic bounce - zpráva byla odmítnuta bez udaného důvodu 

  • Spam Content / Block - zpráva byla zablokována přijímacím serverem kvůli označení za spam; newsletter mohl být zablokován také ochrannými prvky schránky (antivir, spamový filtr,...)

  • Admin failure - newsletter nebyl doručen, protože kontakt v minulosti provedl odhlášení skrze List-Unsubscribe, nahlásil rozesílku jako spam, anebo mu rozesílka nemohla být doručena; rozesílka je zablokována rozesílacím serverem

  • Transient failure - znamená, že došlo k dočasnému výpadku na síti (například zpravidla kvůli tomu, že server příjemce byl přetížen)

Další důvody pro vrácení e-mailu naleznete v tomto článku.

Jaké kontakty se započítávají do placených tarifů

Měsíční poplatek tarifů se odvíjí od počtu aktivních kontaktů ve Vašem účtu.

  • Aktivní - kontakty, na které rozesíláte své kampaně (za tyto kontakty platíte)

  • Neaktivní - za tyto kontakty neplatíte, žádná další kampaň na ně nebude odeslána a proto je v aplikaci není potřeba mazat. Mezi ně tedy patří:

    Odhlášené - ti, kteří se z odběru odhlásili
    Odražené - neboli vrácené, bounce e-maily
    Spam stížnosti - označení za "spam" majitelem e-mailové adresy
    Nepotvrzené - do této kategorie spadají kontakty, které se přihlásí k odběru třeba na vašich webových stránkách, ale tento odběr zatím nepotvrdí v e-mailu - tedy zatím neschválený double opt-in. Kontakt se stane aktivním až ve chvíli, kdy adresát zaklikne potvrzující e-mail. Do té doby je kontakt kontaktem neaktivním (nepočítá se do aktivní databáze kontaktů a nerozesílají se na něj vaše newslettery, také za něj neplatíte).

Zajímá vás k doručitelnosti více? Podívejte se na náš webinář 👇

Dostali jste odpověď na svou otázku?