V reportech z kampaní máte k dispozici nejenom historii otevření a prokliků, ale také informaci o vrácených (odražených) a odhlášených kontaktech nebo o spam stížnostech. Co jednotlivé kategorie znamenají a za které kontakty platíte?
Typy kontaktů
Odhlášené
Pakliže adresát klikne ve spodní části e-mailu na odkaz pro odhlášení, stává se odhlášeným kontaktem.
Označeno jako spam
Kontakty, které Vás aktivně po přijetí/otevření e-mailu označili jako "spam". Při překročení limitu spam označení je účet automaticky blokován.
Vrácené / Odražené / Bounce se dělí na:
Soft bounce: Pouze dočasně nedoručený e-mail, například z důvodu přeplněné schránky. Na tuto schránku bude učiněno ještě několik pokusů v rámci následujících dnů - a pokud se nepodaří e-mail doručit, bude označen jako Hard bounce.
Soft bounce spadají do aktivních kontaktů.
Hard bounce: E-mail vrácený ve většině případů z důvodu neexistující schránky. Označen také e-mail, u kterého byl překročen limit pokusů o doručení.
Přehled nejčastějších důvodů vrácení e-mailů
Invalid recipient - uživatel na adrese cílové schránky neexistuje
Mailbox full - cílová schránka je přeplněná
DNS failure - nepodařilo se připojit k cílovému mailserveru, je možné že cílový mailserver je zablokován, neaktivní nebo dočasně nedostupný (z důvodu DNS problémů na straně příjemce)
Timeout - zprávu se nepodařilo doručit, cílový server nereaguje
Relaying denied - zpráva byla zablokována cílovým serverem,
není povoleno do této schránky přijímat externí poštuUndetermined - neznámá chyba
Mail Block - příjemcův server blokuje příchozí poštu, situace může být způsobena například tím, že je některá z domén na blacklistu, anebo z toho důvodu, že server příjemce přijímá pouze whitelistované adresy
Out of band - přijímací server zprávu zařadil do takzvaného "holding" stavu, kdy zatím zprávu ani nepřijal ani neodmítl, ale rozhodne o ní později
Generic bounce - zpráva byla odmítnuta bez udaného důvodu
Spam Content / Block - zpráva byla zablokována přijímacím serverem kvůli označení za spam; newsletter mohl být zablokován také ochrannými prvky schránky (antivir, spamový filtr,...)
Admin failure - newsletter nebyl doručen, protože kontakt v minulosti provedl odhlášení skrze List-Unsubscribe, nahlásil rozesílku jako spam, anebo mu rozesílka nemohla být doručena; rozesílka je zablokována rozesílacím serverem
Transient failure - znamená, že došlo k dočasnému výpadku na síti (například zpravidla kvůli tomu, že server příjemce byl přetížen)
Další důvody pro vrácení e-mailu naleznete v tomto článku.
Jaké kontakty se započítávají do placených tarifů
Měsíční poplatek tarifů se odvíjí od počtu aktivních kontaktů ve Vašem účtu.
Aktivní - kontakty, na které rozesíláte své kampaně (za tyto kontakty platíte)
Neaktivní - za tyto kontakty neplatíte, žádná další kampaň na ně nebude odeslána a proto je v aplikaci není potřeba mazat. Mezi ně tedy patří:
Odhlášené - ti, kteří se z odběru odhlásili
Odražené - neboli vrácené, bounce e-maily
Spam stížnosti - označení za "spam" majitelem e-mailové adresy
Nepotvrzené - do této kategorie spadají kontakty, které se přihlásí k odběru třeba na vašich webových stránkách, ale tento odběr zatím nepotvrdí v e-mailu - tedy zatím neschválený double opt-in. Kontakt se stane aktivním až ve chvíli, kdy adresát zaklikne potvrzující e-mail. Do té doby je kontakt kontaktem neaktivním (nepočítá se do aktivní databáze kontaktů a nerozesílají se na něj vaše newslettery, také za něj neplatíte).
Zajímá vás k doručitelnosti více? Podívejte se na náš webinář 👇