Odesílání kampaní na celou databázi se může zdát z počátku přínosné, velmi brzy však vaše adresáty může přestat vaše pravidelné a stále stejně obecné sdělení bavit. Přestanou vaše sdělení otevírat a co hůř, přestanou nakupovat. Odesílání na celou databázi je neefektivní a neekonomické.

Personalizujte a odesílejte pouze taková sdělení, jaká budou konkrétní adresáty zajímat, budou je otevírat a budou se k vám pravidelně vracet.

Jak začít personalizovat?

Základem dobré personalizace jsou data, která je třeba ke svým kontaktům vlastnit. Dávejte si však pozor na data, která sbíráte. Je třeba k nim mít od jejich majitelů souhlas. Více o tom zde.

Sběr dat může být nákladný, proto je třeba rozmyslet si, jaká data sbírat a jaká jsou pro vás výhodná a přinesou vám návratnost investic.

Kde sbírat data k personalizaci?

Jaká data sbírat?

Sbírejte taková data dle jejich následného využití. Zde naleznete několik příkladů.

Jméno (jedno z nejsnáze získaných dat s velkým množstvím využití)

  • pro oslovení jménem pomocí merge tagů (v newsletteru i v předmětu e-mailu)
  • pro automatizaci přání k svátku (automatické vyhodnocení oslovení a data svátku)
  • pro segment dle pohlaví (rozdělení sdělení mužům nebo ženám)

Příjmení

  • pro formální oslovení pomocí merge tagů (v newsletteru i v předmětu e-mailu)

Objednávky (např. kategorie produktu, název produktu, cena produktu, datum spotřeby apod.)

  • pro automatizaci opuštěného košíku ("Nezapomněli jste něco v košíku?")
  • pro automatizaci spotřeby ("Nedochází Vám objednané zboží?")
  • pro pokročilé segmenty

Pohyb na vašich webových stránkách pomocí webtrackingu

  • automatizace dle chování na webu (např. po zakliknutí určitého produktu/kategorie odeslat e-mail s nabídkou produktů z dané kategorie)
  • pro pokročilé segmenty

Chování vašich adresátů v minulých kampaních

  • pro tvorbu automatizací (např. v kampani klikli na odkaz konkrétního produktu -> automaticky odeslat poštovné zdarma na tento produkt)
  • pro pokročilé segmenty

Vlastní data, jako například ID zákazníka apod.

  • pomocí merge tagu do newsletteru
  • segmentace dle vlastních dat pomocí vlastních polí (merge tagů)

Jak s nasbíranými daty pracovat?

Když už veškerá tato data u svých kontaktů máte a také máte nastavený sběr informací u kontaktů nových a stále přibývajících, můžete s nimi začít pracovat.

I. Segmentujte
Neodesílejte své kampaně na celou databázi, protože obecná sdělení velmi brzy nebudou vaše adresáty bavit. Rozdělte si databázi dle různých kategorií a odesílejte pouze na tyto kategorie.

Př. Chcete se zbavit zásob, které máte na skladě? Odešlete e-mail na kontakty, které tyto zásoby (produkty) zajímaly. Vytvořte si podmínku "klikli na produkt na webu" a zároveň "nezakoupili tento produkt" případně můžete i přidat podmínku "klikli na produkt v kampani" více o segmentaci zde.

II. Oslovujte
Jenom tím, že vložíte do svých newsletterů oslovení, značně zvýšíte pozornost svých adresátů. Oslovením přímo v předmětu dosáhnete až o 30 % vyššího počtu otevření než bez něj. Záleží zcela na vás, zda oslovíte křestním jménem, příjmením, nebo například přezdívkou, kterou vám vaši adresáti vyplní.

Jak na použití oslovení se můžete dočíst zde.

III. Odesílejte různý obsah
Podobně, jako můžete vložit do newsletteru oslovení, můžete i zvolit text, který uvidí pouze někteří adresáti. Pomohou vám k tomu tzv. Podmíněné merge tagy.

Nestačí vám zasílat pouze odlišný text, ale chcete i každému kontaktu odeslat jiný produkt? Využijte naše datové feedy.

Doporučujte produkty na základě dříve zakoupeného produktu. Více o personalizaci na základě již zakoupeného produktu zde.

IV. Automatizujte
Nejvíce návratné kampaně jsou ty automatizované, protože se odesílají ihned na základě nějaké činnosti, kterou váš adresát, či potenciální zákazník udělal.

Př.: Kontakt se přes formulář na vašem webu registroval k odběru na základě slevy na nákup. Jakmile se zaregistroval, automaticky se mu odeslal e-mail se slevovým kódem. Pokud ho za určitou dobu nevyužil, můžete ho upozornit znovu dalším e-mailem.

Př.: Kontakt klikne v běžné kampani na produkt, který však nezakoupí. Automaticky se mu odešle e-mail s připomínkou, či slevou na konkrétní produkt.

Př.: Potenciální zákazník vloží produkt do košíku, ale nákup nedokončí. Automaticky se mu odešle e-mail "Nezapomněli jste něco ve svém nákupním košíku?"

Stále vám není jasné, co je to automatizace? Nahlédněte do tohoto článku.

V. Pracujte se sociálními sítěmi
Nemusíte cílit pouze pomocí e-mailů nebo SMS. Můžete zacílit i propagovanou reklamou na sociálních sítích na konkrétní kontakty.

Př.: Chcete reklamu ukázat pouze části své databáze? Vytvořte si segment a na ten propagujte reklamu. Jak pracovat s Facebook okruhy se dozvíte zde.

Př.: Potenciální zákazník zanechá zboží v košíku, můžete mu odeslat e-mail a také propagovat reklamou na sociálních sítích.

Našli jste odpověď?