Neaktivní kontakty neboli “mrtvé duše”, které Vaše sdělení dlouhodobě neotvírají a neproběhla u nich ani žádná jiná aktivita, se můžete pokusit znovu zaujmout pomocí tzv. reaktivační kampaně, a příp. je i automaticky z databáze odhlašovat.
Obsah článku:
1. Proč je potřeba kontakty reaktivovat
1. Proč je potřeba kontakty reaktivovat
Databáze příjemců e-mailingu se po odeslání několika kampaní rozdělí na ty, kteří e-mailing čtou rádi a často, nebo např. na kontakty, které otevírají jen některé e-maily. Přirozeně se ale objeví v databázi i ti, kteří Váš e-mailing nečtou vůbec. Tyto kontakty považujeme za neaktivní a pracujeme s nimi jinak, než s ostatními kontakty.
Část z nich totiž neaktivními zůstane navždy. To poznáte tak, že nikdy neotevřeli nebo už nadále neotevírají žádný z Vašich e-mailů.
Jsou velmi podobní těm, kteří se odhlásí - až na to, že tyto kontakty právě tento krok nikdy neudělají (např. proto, že už e-mailovou schránku nepoužívají nebo e-mailing jednoduše ignorují).
V takové Automatizaci budou některé kontakty opět aktivovány a ty, u kterých se to nepodaří, budete moci z odběru e-mailů automaticky odhlásit. Díky tomu je databáze pořád aktualizovaná a výsledky mailingu jsou relevantní - neaktivní kontakty nezkreslují metriky otevření a prokliknutí mailů.
2. Jak má reaktivační automat vypadat
Protože reaktivací oslovujete kontakty, které dlouhodobě e-mailing nezaujal nebo je nezajímá, je potřeba reaktivační kampaň nastavit tak, aby efektivně a účinně oslovila toto publikum.
V reaktivaci se doporučuje použít speciální obsah (který není v běžných kampaních) a v četnosti e-mailů se zaměřit na kvalitu, ne kvantitu.
TRIGGER (SPOUŠTĚČ) AUTOMATU
Automat většinou spouští podmínka, která vybírá kontakty, které se registrovaly už před nějakou dobou a zároveň dlouhodobě e-mailing neotevírají.
Tyto kontakty jsou v databázi už určitý čas a za tento čas neotevřely žádný e-mail, příp. e-mailing otevíraly dříve, ale po nějaké době přestaly.💡 Časový údaj u chování kontaktu v triggeru (tedy za jak dlouhou dobu ...) je samozřejmě potřeba přizpůsobit vlastní e-mailingové strategii (tj. jak často e-mailing odesíláme a kolik měl kontakt příležitostí s ním přijít do styku a zároveň jaká jsou naše očekávání v rámci jeho interakce s naším e-mailingem).
PIPELINE (STROM) AUTOMATU
Typicky následuje akce odeslání e-mailu, který obsahuje speciální obsah (nabídka personalizace zasílaného obsahu, sleva apod.)
a akce počkat, např. 14 dní.
Kontaktu tak dorazí váš speciální reaktivační e-mail a "má" 14 dní na to, aby na něj zareagoval.Proto je pak v automatu přidána další podmínka, která kontroluje, zda kontakt za "od-čekanou dobu" (v tomto případě 14 dní) na e-mail reagoval nebo nikoliv.
Pokud e-mail otevřel, postačí většinou automat ukončit, protože se podařilo splnit cíl automatizace (příp. můžete kontaktu před ukončením přiřadit štítek, pokud chcete mít zaznamenané, že kontakt automatem prošel a byl reaktivován).
Pokud e-mail neotevřel, můžete poslat další e-mail, v kterém už ovšem v ideálním případě kontaktu oznámíte, že dojde k jeho automatickému odhlášení, protože mu nechcete dále posílat něco, co ho nezajímá.
💡 TIP: Máte možnost přidat do e-mailu tlačítko, na které kontaktu stačí kliknout, pokud chce e-mailing nadále dostávat a nechce být odhlášen.
Na tlačítko pak přidejte samostatný odkaz (na jehož kliknutí budete opět reagovat v automatu) nebo odkaz + označení kontaktu štítkem po kliknutí (více v článku o štítcích, kapitola: "d) Oštítkování kontaktů v kampani"):
💡 Tipy pro tvorbu:
Frekvenci spuštění Automatizace volte podle toho, zda kontakty budete chtít reaktivovat “několikrát” (pak je ale potřeba obsah e-mailů pravidelně měnit) nebo “pouze jednou” (pak ideálně pomocí automatu neaktivní kontakty rovnou odhlaste, aby se nestalo, že zbytečně zůstávají v databázi)
Finální reaktivaci může předcházet i tzv. pošťouchnutí, pomocí kterého se pokusíte reaktivovat kontakty už v rané fázi jejich neaktivity - v podmínce se tak např. zaměříte na kontakty, které dříve otevíraly e-maily a nakupovaly, ale za posledních pár týdnů přestaly e-maily otevírat a nenakupují (časovou podmínku nastavujte vždy podle toho, v jaké frekvenci vy konkrétně se svým publikem pomocí e-mailingu komunikujete).
3. Typy předpřipravených reaktivačních automatů v Ecomailu
V Ecomailu jsou k dispozici tři reaktivační automaty, které ve svém závěru neaktivním kontaktům přidělí štítek "NEAKTIVNI". Tyto kontakty tak rozpoznáte od ostatních (v segmentaci je např. vyhledáte pomocí pravidla: "Má štítek" "NEAKTIVNI").
Pomocí automatizace, která pracuje se štítky (Odhlášení kontaktů se štítkem), můžete těmto kontaktům poslat poslední e-mail s informací o tom, že budou odhlášení a pak kontakty z databáze automaticky nechat vyřadit.
V ideálním případě tedy aktivujte jeden z prvních tří reaktivačních automatů v kombinaci s posledním automatem "Odhlášení kontaktů se štítkem".
V Ecomailu jsou tedy pro reaktivaci připraveny tyto přednastavené automatizace (ve spodní části stránky):
Pro e-shopaře je to Reaktivace pro e-shop bez použití SMS:
a s použitím SMS:
V aplikaci je také předpřipravená automatizace Reaktivace kontaktů neaktivních v kampaních, a lze tedy použít pro všechny případy, kdy je potřeba se zaměřit na kontakty, které e-mailing dlouhodobě neotevírají:
Poslední automatizace, která by měla navazovat na tyto automaty (a pro jejíž fungování musí být spuštěn právě jeden z předchozích tří automatů), je Odhlášení kontaktů se štítkem:
Ta neaktivním kontaktům pošle e-mail o tom, že budou z databáze automaticky odhlášeni (v tomto e-mailu nicméně mají možnost odhlášení zabránit), a poté kontakty automaticky odhlásí.
Díky těmto automatům tak projde neaktivní kontakt opakovanou reaktivací a pokud i nadále na e-maily nereaguje, aplikace jej automaticky odhlásí. Databáze kontaktů tak zůstává aktuální a metriky úspěšnosti e-mailingu nejsou zkreslené.
Nejsou pro vás tyto scénáře dostačující a chtěli byste si nechat vytvořit automatizaci na míru od nás? Rádi vám se vším pomůžeme, stačí nám jen zaslat poptávku přes formulář Automatizace na míru.