Kromě běžných e-mailových kampaní a automatizací Ecomail umožňuje odeslat také SMS. V tomto článku se podíváme na to, co vše je pro odeslání SMS kampaně potřeba a jak takovou SMS odešlete.
1. Co vše musím splnit pro rozesílku?
2. Nastavení SMS kampaně
a) Tvorba kampaně
b) Vlastní název odesílatele
c) Testování kampaně
d) Shrnutí a odeslání
3. Odhlášení z SMS zprávy
a) Odhlášení pomocí SMS zprávy
b) Odhlášení pomocí unikátního odkazu
1. Co vše musím splnit pro rozesílku
Pro rozesílání SMS je zapotřebí:
v Ecomailu pracovat v placeném programu (nikoliv v bezplatné verzi účtu)
nahrát e-mailové adresy spolu s telefonním číslem ve formátu +420XXXXXXXXX, (jak na hromadnou úpravu formátu telefonního čísla se dozvíte zde)
zakoupit SMS kredity nad rámec vašeho tarifu/kreditového balíčku
SMS rozesílka je v Ecomalu doplňkovou službou. Je proto nutné SMS kredity koupit individuálně (nejsou součástí žádného placeného programu v Ecomailu).
SMS kredity koupíte pomocí platební karty ve vašem účtu v sekci Správa účtu -> Přehled účtu -> SMS kredity nebo vám rádi vystavíme fakturu – postačí kontaktovat podporu na adrese support@ecomail.cz.
V případě koupi SMS kreditů platí, že 1 SMS kredit = 1 Kč bez DPH. Přičemž minimální množství SMS kreditů k zakoupení je 500 kreditů za částku 500 Kč bez DPH.
Níže vidíte cenovou kalkulaci pro rozesílku do nejoblíbenějších zemí (platí u měny Kč):
Česká republika:
0.8 kreditů / 1 SMS
Slovensko:
1.1 kreditů / 1 SMS
Maďarsko:
1.6 kreditů / 1 SMS
Polsko:
1.1 kreditů / 1 SMS
Cenu pro další země najdete po kliknutí na šipku u rozbalovacího menu.
V případě, že máte zahraniční fakturační údaje, účtuje se cena takto: 1 SMS kredit = 1 EUR. Minimální množství SMS kreditů k nákupu je 20 kreditů za cenu 20 EUR.
Pro měnu EUR je cenová kalkulace rozesílky následující:
Česká republika:
0.031 kreditů / 1 SMS
Slovensko:
0.042 kreditů / 1 SMS
Maďarsko:
0.062 kreditů / 1 SMS
Polsko:
0.041 kreditů / 1 SMS
Kolik kreditů vám zbývá, najdete ve Správě účtu:
2. Nastavení SMS kampaně
Pokud splňujete výše uvedené, pusťte se do tvorby kampaně.
a) Tvorba kampaně
V horním menu klikněte na sekci “Kampaně”.
Zvolte Název kampaně – ten je viditelný pouze pro vás v aplikaci.
Poté zvolte druh kampaně, tj. SMS kampaň:
V následujícím kroku zvolte seznam kontaktů, segment nebo kombinaci seznamů, na které kampaň odesíláte.
⚠️ Pokud se jeden kontakt (tj. jedna e-mailová adresa) vyskytuje ve více seznamech současně a vy na ně posíláte SMS kampaň s využitím kombinace seznamů, pak se kampaň na tento kontakt pošle pouze 1x.
👆 Unikátnost kontaktu se vyhodnocuje podle e-mailové adresy. Tzn. pokud mají dva různé kontakty stejné telefonní číslo (a to i v jednom seznamu kontaktů), pak se pošle SMS na každý kontakt zvlášť (tj. SMS se pošle 2x).
V dalším kroku vytvoříte obsah SMS zprávy.
⚠️ V kampani by neměla chybět možnost odhlášení z SMS, neboť odesíláte obchodní sdělení. Vložte odhlášení do obsahu kampaně prostřednictvím merge tagu pro odhlášení pomocí SMS kódu *|UNSUB_CODE|* a *|UNSUB_PHONE|* nebo *|UNSUB|* pro odhlášení přes odkaz.
Pro více informací k odhlášení nahlédněte do sekce Odhlášení z SMS zprávy.
Tipy pro obsah SMS kampaně:
Maximální délka SMS je 304 znaků pro zprávy NEobsahující diakritiku nebo speciální symboly a 134 znaků pro zprávy, které je obsahují. Aplikace automaticky počítá znaky v kampani. Mezera se také počítá jako znak.
💡 Znaky ze základní a rozšířené znakové sady nejsou považovány za speciální symboly. Přehled těchto znaků najdete zde. Znaky ze základní sady se počítají v textu SMS jako jeden znak. Znaky z rozšířené sady |^€{}[~]\ se počítají jako dva znaky.
Pokud vaše SMS zpráva obsahuje některý ze znaků základní či rozšířené sady, platí pro ni limit 304 znaků. Teprve pokud obsahuje některý ze speciálních znaků mimo tyto sady, snižuje se limit na 134 znaků.
POZOR: v jedné kampani lze odeslat text o délce maximálně 2 SMS zprávy (odpovídá limitům uvedeným výše 👆).
Délka 1 SMS zprávy je 160 znaků pro zprávy NEobsahující diakritiku nebo speciální symboly a 70 znaků pro zprávy, které je obsahují. Pokud tento limit přesáhnete (např. text SMS bude mít 180 znaků bez diakritiky/speciálních znaků), rozdělí se obsah do dvou SMS zpráv a odečte se odpovídající počet SMS kreditů.
Pokud používáte merge tagy, délka SMS se může pro každý kontakt lišit. Proto doporučujeme testovat a zohlednit skutečnost, že některým kontaktům se obsah rozdělí do více zpráv.
Například: merge tag *|VOKATIV|* se propíše v ostré rozesílce hodnotou z pole Oslovení (jméno). Jednomu kontaktu se tak propíše "Anno", druhému třeba "Veroniko" -> ke zprávě se pokaždé připočítá jiný počet znaků. Takto může dojít u druhého kontaktu s delším jménem k přesáhnutí limitu max. počtu znaků. Obsah se rozdělí do více zpráv, což bude mít za následek stržení více SMS kreditů.
⚠️ Pozor také na případ, kdy se u některých kontaktů v propsaném oslovení objeví diakritika ("Markéto") -> i pokud ve zbytku zprávy nepoužíváte diakritiku, tímto způsobem se navíc změní max. délka zprávy na 134 znaků. Opět tak může dojít k rozdělení obsahu do více zpráv.SMS zprávy budou odeslané ze systémového čísla (tj. nikoliv z vašeho individuálního čísla) a vaše kontakty na ně nebudou moci odpovědět.
Každá SMS by správně měla obsahovat informaci o tom, že je obchodním sdělením (např. můžete do úvodu zprávy uvést zkratku "OS").
b) Vlastní název odesílatele
Pro SMS kampaně je defaultně nastavený název odesílatele ZPRAVA. Jedná se o sdílený název mezi všemi klienty.
Nicméně pro lepší důvěryhodnost a doručitelnost SMS kampaní doporučujeme využít vlastní název odesílatele. Vaši příjemci tak budou mít hned na první pohled informaci o tom, od koho jim byla SMS zpráva doručena; sdělení bude díky tomu působit důvěryhodněji a zvýšíte pravděpodobnost, že jej příjemce otevře.
Max. počet znaků pro vlastní název odesílatele je 11 znaků bez diakritiky včetně mezer.
Celý proces registrace může trvat až 30 pracovních dnů, neboť název musí projít schválením ze strany poskytovatele. Vlastní jméno odesílatele je zpoplatněno jednorázovým registračním a pravidelným měsíčním poplatkem. Cena se odvíjí od zemí, do kterých budete pod tímto jménem SMS kampaně odesílat.
Pokud budete mít o registraci vlastního názvu odesílatele zájem, kontaktujte nás na adrese support@ecomail.cz s uvedením následujících informací:
Pod jakým názvem si přejete své SMS zasílat?
Do jakých zemích si přejete odesílat?
Jaký obsah a v jaké frekvenci plánujete odesílat?
Na tomto základě pro vás připravíme cenovou kalkulaci poplatků.
Vlastní název odesílatele se pak do SMS kampaní začne propisovat až od té chvíle, co jeho registraci schválí třetí strana – o této skutečnosti vás budeme informovat. Pokud jste zažádali o registraci vlastního názvu a odesílate SMS kampaň ještě v době před potvrzením registrace ze strany poskytovatele, propíše se vám jako název odesílatele ZPRAVA.
V případě deaktivace je nutné žádost o zrušení vlastního názvu odesílatele doručit třetí straně do 20. dne aktuálního měsíce. Proto nám napište včas. 😊
c) Testování kampaně
V kroku Testování můžete svou kampaň otestovat na vlastním telefonním čísle.
Upozornění: SMS kredity se odečítají také za testovací SMS.
Pokud máte registrovaný vlastní název odesílatele, pak se vám propíše již v tomto kroku při testování SMS kampaně. ✅
V testování kampaně nicméně ještě nejsou funkční použité merge tagy, neboť je nelze propsat ostrou hodnotou z detailu kontaktu. Do testování totiž můžete vložit i takové telefonní číslo, které není uvedeno u žádného kontaktu ve vaší databázi.
Pokud např. pracujete v SMS s merge tagem *|VOKATIV|*, pak se vám v testovací rozesílce propíše opět pouze tento merge tag. Podobně také merge tag *|UNSUB|* bude unikátním zněním odhlašovacího odkazu nahrazen až v ostré rozesílce.
Znění testovací SMS tedy bude přesně takové, jak vidíte v režimu tvorby kampaně:
d) Shrnutí a odeslání
V předposledním kroku tvorby vidíte shrnutí celé kampaně – příjemce kampaně, název odesílatele a text zprávy. Kampaň můžete odeslat ihned nebo naplánovat odeslání na libovolný den i hodinu.
Aplikace vás případně upozorní i na to, pokud na daný počet kontaktů není v účtu dostatek kreditů:
⚠️POZOR: výše zmíněné upozornění na nedostatek kreditů je pouze orientační.
Před odesláním SMS kampaně nelze nikdy přesně stanovit, kolik SMS kreditů se za rozesílku celkově strhne.
Cena za odeslání SMS na konkrétní kontakt je ovlivněna také předvolbou daného telefonního čísla (např. zaslání 1 SMS do ČR stojí 0,8 kreditu, zaslání 1 SMS na Slovensko 1,1 kreditu) a celkovou velikostí zprávy po propsání použitých merge tagů (obsah se tak může pro určitý kontakt rozdělit do více zpráv).
Doporučujeme tedy mít pro rozesílku dostatečnou rezervu SMS kreditů.
Posledním krokem je samotné odeslání kampaně.
3. Odhlášení v SMS kampani
Kontakt by měl mít vždy možnost se z odběru SMS kampaní jednoduše odhlásit.
Aktuálně jsou v aplikaci k dispozici dvě varianty, jak můžete odhlášení z SMS ošetřit:
a) Odhlášení pomocí SMS zprávy
💡TIP: Tento způsob odhlášení doporučujeme zvolit, neboť tak kontaktům umožníte odhlášení i v případě, kdy zrovna nemají přístup k Internetu.
V SMS zprávě se díky vloženým merge tagům propíše unikátní kód a telefonní číslo, na které je kód potřeba zaslat. Odesláním kódu dojde k odhlášení kontaktu z budoucí SMS rozesílky.
Do zprávy vložte merge tag odhlašovacího kódu *|UNSUB_CODE|* a merge tag pro odhlašovací telefonní číslo: *|UNSUB_PHONE|* 👇
💡POZOR: Do počtu znaků v SMS zprávě se započítají 4 znaky za merge tag *|UNSUB_CODE|* a za merge tag *|UNSUB_PHONE|* pak 13 znaků.
b) Odhlášení pomocí unikátního odkazu
Alternativně můžete využít způsob odhlášení pomocí unikátního odhlašovacího URL odkazu.
Vložte do zprávy relevantní text společně s merge tagem *|UNSUB|* 👇
V odeslané SMS kampani se namísto merge tagu propíše odkaz pro odhlášení:
💡 POZOR: Do počtu znaků v SMS zprávě se započítá 34 znaků výsledného odkazu, nikoliv znaky merge tagu.
Před samotný odkaz přidejte vlastní relevantní text, aby příjemce pochopil, že přes odkaz se může odhlásit – v tomto případě "Odhlášení z SMS".
Odkaz pro odhlášení či unikátní kód a telefonní číslo se v SMS propíší až v ostře odeslané SMS kampani.
V detailu kontaktu v aplikaci je poté vidět odhlášení z SMS sdělení (tedy nikoliv automaticky i z obchodních sdělení z newsletteru, z kterého se naopak může kontakt odhlásit v každé přijaté e-mailové kampani). Je zde také uvedená informace, z jaké SMS kampaně odhlášení proběhlo a kdy.
a) v sekci Aktivity a události:
b) v sekci Seznamy kontaktů po rozbalení konkrétního seznamu:
Pokud se kontakt odhlásí z e-mailové rozesílky, přesune se mezi tzv. neaktivní kontakty a žádné další sdělení (včetně SMS kampaní) na kontakt není možné odeslat.
⚖️ Pohled právníka
Ustanovení § 7 odst. 3 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti stanoví, že je možné využít elektronického kontaktu zákazníka pro šíření obchodních sdělení za předpokladu, že zákazník "má jasnou a zřetelnou možnost jednoduchým způsobem odmítnout souhlas s takovým využitím svého elektronického kontaktu i při zasílání každé jednotlivé zprávy."
Odhlášení z více seznamů
Pokud z nějakého důvodu v aplikaci pracujete s více seznamy kontaktů, doporučujeme v každém z nich v nastavení seznamu aktivovat funkci, která se postará o to, že pokud se kontakt odhlásí (jak z SMS, tak z e-mailu) z jednoho seznamu, automaticky se odhlásí ze všech ostatních seznamů:
To se samozřejmě netýká případů, kdy je více seznamů např. z důvodu jazykových mutací nebo odlišných databází.
4. Segmentace podle SMS statusu
Odhlášené kontakty můžete také jednoduše segmentovat. Využijte k tomu podmínku Aktivita v kampani -> Odhlásili se z odběru SMS kampaní:
K dispozici je i obrácená podmínka Aktivita v kampani -> Přihlášení k odběru SMS kampaní. To jsou tedy ty kontakty, které se (zatím) v SMS kampani neodhlásily.
💭 Nenašli jste odpověď? Napište nám na chat nebo e-mail support@ecomail.cz. 😊