Přeskočit na hlavní obsah
Všechny sbírkyKontaktySeznam kontaktů
Štítky ke kontaktům a jejich použití
Štítky ke kontaktům a jejich použití

Co jsou štítky a k čemu slouží? Jak je ke kontaktům přidat? Jaké jsou systémové štítky?

Kateřina Sokolová avatar
Autor: Kateřina Sokolová
Aktualizováno před více než 4 měsíci

Práce se štítky je mezi klienty velmi oblíbená. Společně se v tomto článku podíváme na:



1. Co jsou štítky a k čemu slouží?

Štítky jsou jedním ze způsobů, jak ke kontaktům přidat doplňující informaci a odlišit je od sebe. Využít je můžete následně k segmentaci nebo v automatizacích. Díky nim odešlete kontaktům personalizovanou rozesílku. Proč je personalizace v e-mailingu důležitá se dozvíte v samostatném článku zde.

Nejčastěji se štítky užívají tehdy, kdy je daná informace o kontaktu neměnná, tj. je vysoká pravděpodobnost, že se nebude měnit v čase –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ je tomu hlavně z toho důvodu, že štítky nelze hromadně editovat.

Pokud využíváte integraci, vaše kontakty budou mít např. štítky právě z automatického propojení, např. štítek “shoptet_2”. Díky němu poznáte, že je kontakt ze skupiny, která má v Shoptetu ID 2. Vše o propojení se Shoptetem najdete v tomto článku.



2. Jakými způsoby je možné štítky ke kontaktům přidat?

Možností, jak štítky ke kontaktům přidat, je v Ecomailu několik. Nejčastějším způsobem je:

a) importem

Chcete nahrát soubor s kontakty, které jsou vašimi věrnými zákazníky nebo nakoupily nad určitou cenovou hladinu? Přidejte jim štítek VIP –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ díky tomu tyto kontakty odlišíte od ostatních kontaktů.

Jak štítek přidáte? V posledním kroku importu zaklikněte možnost “Přidat štítek”. Vyplňte zde znění štítku, který si přejete nahrávaným kontaktům hromadně přidat.

💡 TIP: Používejte jednoslovná hesla bez diakritiky. Víceslovné štítky rozdělte podtržítkem, například VIP_1. Název štítku může mít maximálně 50 znaků.

⚠️ Pokud chcete hromadně oštítkovat kontakty, které už se v databázi Ecomailu nachází, vybrané kontakty vložte opět skrze sekci import do připraveného pole a v tomto případě kromě “Přidat štítek” zaškrtněte také “U nalezených kontaktů aktualizovat údaje” a štítek se přidá i těmto kontaktům.

b) skrze API

Další možností, jak štítky kontaktům přidat, je přes API.

Pro přidání štítku je třeba zaslat request: Add new subscriber to the list, anebo Subscribe bulk. Tento request musí obsahovat parametr "tags".

"tags": ["stitek"]. (více štítků se oddělí čárkami)

⚠️ Upozornění: Dejte pozor na to, že při poslání štítků skrze API, dochází automaticky k jejich přepisu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ API tedy smaže všechny štítky a ponechá pouze ty, které jste při callu poslali. Pokud nechcete původní štítky přepsat, zadejte v requestu i původní štítky.

Štítky lze skrze API přidat přímo k objednávkám. Funkce je zatím v BETA verzi a podrobněji o ní píšeme zde.

c) v automatizaci

Pomocí akce “Přidat štítek”.

Díky štítku tak např. můžeme zpětně u kontaktů poznat (a segmentovat podle toho), jaký speciální typ sdělení jsme jim v minulosti odeslali.

💡 TIP: V rámci přednastavených automatizací pracujeme s přidáním štítků u všech reaktivačních automatů - se štítkem pak následně pracujete v přednastaveném automatu "Odhlášení kontaktů se štítkem".

d) Oštítkování kontaktů v kampani (přes proklik z newsletteru)

Potřebujete označit kontakty podle toho, na co v newsletteru klikly? Můžete dát např. na výběr z "byl jsem spokojen s nákupem" nebo “nebyl jsem spokojen s nákupem".

💡 TIP: Není nutné štítek přidávat ke všem odkazům. Segmentovat můžete i podle prokliku na konkrétní odkaz. Štítkování kontaktů v kampani je jednodušší v případech, kdy chcete po kliknutí na tlačítko spustit další akci např. v automatizaci.

I. přidání štítku po kliknutí na tlačítko

Do newsletteru vložte tlačítko například pro sběr zpětné vazby. Pod tlačítko vložte místo běžného odkazu merge tag: *|ECM_ADDTAG_mujtag|*


Hodnota “mujtag” je libovolná –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ pouze dodržujte následující pravidlo: jednoslovný název bez diakritiky (např. spokojen, nespokojen).

Po kliknutí na tlačítko, které automaticky přidává štítek, se kontaktu zobrazí stránka s poděkováním. Tuto stránku prozatím není možné editovat.

II. přidání štítku po kliknutí na tlačítko s přesměrováním na stránku

Po kliknutí na tlačítko se štítkem máte možnost kontaktům zobrazit také vlastní děkovnou stránku –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ jednoduše vložte za merge tag odkaz na vlastní URL stránky.

​*|ECM_ADDTAG_mujtag|*?redirect=


Místo mujtag opět využijte vlastní název štítku a za parametr ?redict= vpište URL stránky, na kterou bude uživatel po kliknutí přesměrován.

Např. na tlačítko v šabloně vpíšeme: *|ECM_ADDTAG_ecomail|*?redirect=https://www.ecomail.cz

V tomto případě se kontaktu po prokliknutí přidá štítek “ecomail” a je přesměrován na stránku https://www.ecomail.cz.

💡 TIP: Pokud chcete v adrese přesměrování použít další parametry, pak je potřeba, aby byla adresa urlencoded. K tomu můžete využít například tento nástroj.

Uživatelé, kteří na tlačítko s “addtag” kliknou, se tzv. "otagují" –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ přidá se jim štítek.


Můžete ho vidět v přehledu kontaktů:


nebo přímo v detailu daného kontaktu:

e) Ručně

V detailu kontaktů naleznete tlačítko “Nový štítek”.

Po prokliku tlačka se zobrazí textové pole, kam znění štítku vepíšete:


Pro uložení klikněte na enter na klávesnici.

3. Práce se štítky v automatizaci

Se štítky lze pracovat také v rámci automatizovaných kampaní.

1. lze reagovat na již existující štítky u kontaktu (v triggeru, v podmínce)

2. lze pomocí automatu štítky přidávat

3. lze pomocí automatu štítky odebírat

Reakce na již existující štítky

V triggeru/podmínce automatu můžeme kontrolovat existenci štítku a podle toho automat kontaktům spustit/spustit jim určité akce.

Trigger “Je přidán štítek” spustí automatizaci kontaktům, kterým přidá štítek jiná automatizace (přes akci “Přidat štítek) nebo pokud se kontaktu přidá štítek z jeho prokliku z newsletteru.

Akce podmínky v automatizaci taktéž kontroluje existenci štítku a podle toho kontakt posouvá automatizací. V tomto případě např. hlídáme to, že se speciální sleva nepošle konkrétnímu kontaktu více než jednou (přestože by splnil úvodní trigger automatizace).

Přes akci “Přidat štítek” tedy přidáme kontaktu další hodnotu, podle které jej můžeme segmentovat a dále s ním pracovat. Lze také zvolit akci “Odebrat štítek” a kontakt tak po určité době např. do automatizace “vrátit”.

V tomto případě se po odčekané době a odebrání štítku může kontakt s dalším nákupem, který splní úvodní podmínku, opět dostat k e-mailu se slevou.

4. Jak je možné štítky hromadně odstranit a upravit?

Hromadné odstranění štítků v aplikaci lze v rámci automatizace. Nejjednodušší je využítí triggeru “Spustit nyní”, kdy v rámci jednorázové akce provedete požadovanou akci, v tomto případě “Odebrat štítek”.

To, jestli akci budete provádět pravidelně nebo jednorázově, záleží zcela na vás. Dle toho v úvodu nastavení automatizace zvažte frekvenci spuštění “pouze jednou” nebo “několikrát”. Potřebujete-li odebrat štítků několik, pro každý štítek nastavte samostatnou akci “Odebrat štítek” s jeho zněním.

Hromadnou úpravu štítků nelze provést. Je tedy potřeba je smazat a poté nahradit novými štítky. Pro hromadné odstranění štítků můžete kontaktovat i naší podporu na adrese support@ecomail.cz.

5. Jak databázi kontaktů rozdělit podle štítků?

Kontakty můžete rozdělit na základě přidaných štítků pomocí pomocí segmentace.

Ve vybraném seznamu kontaktů (v Ecomailu doporučujeme pracovat pouze s jedním seznamem, proč tomu tak je se dozvíte v tomto článku) vytvořte segment podle konkrétního štítku (v našem případě použijeme opět štítek VIP).

Vytvořený segment můžete např. zvolit jako příjemce personalizované kampaně v nastavení kampaně.

6. Jaké štítky přidává ke kontaktům Ecomail?

Ecomail automaticky kontaktům přidává štítky při integraci, abyste měli přehled o tom, z jakého původního zdroje pochází nebo do jaké patří skupiny. Setkáte se např. s těmito štítky:

shoptet-orders –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ u kontaktu existuje objednávka, tedy v minulosti nakoupil

shoptet_1 –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ číslo zákaznické skupiny

shoptet_unsub –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ kontakt se odhlásil ze své strany na eshopu

shpt_newsletters –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ kontakt se zaregistroval a zaškrtl souhlas s odběrem newsletteru

raynet –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ kontakt je z Raynet integrace

raynet_client –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ kontakt ze záložky “Klienti”

upgates –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ kontakt je z Upgates integrace

upgates_cs –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ mutace Upgates (cs, sk,...)

upgates_newsletter –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ kontakt dal souhlas s odběrem newsletteru

webareal –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ kontakt je z Webareal integrace

webareal_newsletter –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ kontakt dal souhlas s odběrem newsletteru

non-subscribed –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ kontakty z Mailchimp integrace, které nedaly souhlas k odběru newsletteru



💭 Nenašli jste odpověď? Napište nám na chat nebo e-mail support@ecomail.cz. 😊

Dostali jste odpověď na svou otázku?