Před tvorbou jakékoliv automatické kampaně si rozmyslete scénář a strategii automatizace, abyste věděli, čeho chcete dosáhnout a jak podle toho automat nastavit. 👍
Dáváte přednost instruktážnímu videu?
Zajímá vás, k čemu automatizace slouží? Podívejte se do tohoto článku z naší nápovědy a objevte 5 nejpopulárnějších scénářů automatizací.
V tomto článku vás seznámíme s postupem, jak automatizace nastavit v účtu.
Základní nastavení automatizace
Ještě než se pustíte do tvorby automatizací, promyslete si, čeho budete chtít pomocí automatizace docílit. Pomůže vám k tomu následující checklist
Na jaký seznam se bude automatizace vázat?
Kolikrát může kontakt do automatizace vstoupit?
Co bude automatizaci spouštět?
Mám ověřenou doménu?
Mám připravené šablony?
Mám propojený e-shop a přenesený nákup? (pro opuštěný košík a automatizace pracující s nákupy)
Automatizaci vytvoříte v sekci Automatizace, kde klikněte na + Nová automatizace.
Otevře se dialogové okno, které umožňuje do účtu naimportovat již existující automatizaci. Tento postup využijete, pokud přesouváte automatizace mezi účty.
V základním nastavení automatizace automatizaci pojmenujte a vyberte, pro který seznam kontaktů se bude spouštět. Automatizace se vždy váže pouze k jednomu seznamu kontaktů, který nelze měnit.
I to je jeden z důvodů, proč doporučujeme pracovat pouze s jedním seznamem kontaktů. Pokud potřebujete spustit automatizaci na více seznamů, automatizaci jednoduše duplikujte a upravit ji.
Posledním nastavením je frekvence spouštění, která určuje, kolikrát může kontakt do automatizace vstoupit.
Na výběr máte z následujících možností:
Pouze jednou pro každý e-mail – e-mailová adresa může do automatizace vstoupit jen jednou. Pokud již kontakt automatizací prošel, nestane se, že by do ní vstoupil znovu.
TIP: Ideální pro uvítací kampaň, neboť kontakt je nový vždy jen jednou
Několikrát – kontakt může do automatizace vstoupit kdykoliv, kdy splní podmínku a zároveň již dokončil průchod automatizací. Nespustí se tedy znovu pro kontakt, který ještě automatizaci nedokončil a pořád se v ní nachází.
TIP: Typický pro svátkovou a narozeninovou automatizaci, automatizaci opuštěného košíku
Několikrát a paralelně – kontakt může vstoupit do automatizace vícekrát zároveň. Automatizace se spustí pokaždé, když kontakt splní podmínku, která spouští Automat (trigger), a to i ve chvíli, kdy se již v automatizaci nachází a ještě jí nedokončil
TIP: Např. Automaty, které jsou vícekrokové a reagují např. na nákup kontaktu a vyžadují hodnocení vždy konkrétního produktu
Jakmile si zvolíte vhodnou frekvenci a seznam kontaktů, je na řadě obsah automatizace. Zvolte některý z předpřipravených scénářů. Ty základní najdete zde, ty pokročilé potom v tomto článku.
Nebo začněte automatizaci tvořit od začátku na prázdném plátně kliknutím na možnost Prázdná automatizace.
Tvorba automatizace
a. Příprava scénáře
Ještě než se pustíte do samotné tvorby v našem drag and drop editoru automatizací, představte si, jakého scénáře chcete v automatizaci docílit. V editoru tvoříte automatizace postupným propojením kroků tak, jak na sebe mají navazovat. Automatizace doporučujeme po jejich spuštění pozastavovat jen minimálně, je proto žádoucí nastavit scénář napoprvé.
b. Postup tvorby scénáře
Spouštěčem každé automatizace je tzv. trigger. Ten zpravidla reaguje na událost, která se váže ke konkrétnímu kontaktu. Touto událostí může být například návštěva webové stránky, opuštění košíku, přihlášení do newsletteru a další.
Automatizace dále postupně provádí akce, které na trigger napojíte. V automatizaci můžete kontrolovat také podmínky, kdy kontakty pokračují buď krokem ano či ne. Podmínky fungují obdobně, jako segmenty.
Každá větev automatizace musí mít také krok ukončení. Díky němu poznáte, kolik kontaktů se dostalo až na konec každého kroku. Pokud větev automatizace neukončíte, riskujete, že kontakt v automatizaci zůstane "viset" a v případě frekvence "Spustit opakovaně" se pro něj z tohoto důvodu opakovaně nespustí.
Jednotlivé prvky automatizace jednoduše přetáhněte z levého menu do prostoru automatizace. Kroky propojíte spojením bílých koleček. 👇
⚠️ Aby bylo možné běžící automatizaci upravit, je nutné ji pozastavit a kliknout na upravit automatizaci. Tento postup ovšem nedoporučujeme. Přečtěte si, proč.
c. Trigger
Každá automatizace má tzv. trigger, tedy spouštěč, který automatizaci pro daný kontakt spustí. Triggerů můžete přidat více, pokud chcete, aby se automatizace spouštěla pro kontakty při více událostech.
V aplikaci jsou dostupné tyto triggery:
A podle čeho trigger vybrat?
Přihlásí se do seznamu – reaguje na první přihlášení do seznamu kontaktů. Spustí se ve chvíli přihlášení:
přes registrační formulář
přes API s parametrem "trigger_autoresponders: true" (více v API dokumentaci)
objednávkou z Shoptet doplňku (nápověda k Shoptet integraci)
importem se zaškrtnutím možnosti Spustit automatizace
Hodí se pro uvítací kampaně, zaslání e-booku.
Otevře e-mail – reaguje na otevření konkrétní e-mailové kampaně. Hodí se jako follow-up k běžné kampani.
Klikne v e-mailu – reaguje na proklik v konkrétní e-mailové kampani. Hodí se jako follow-up k běžné kampani.
Je přidán tag / je odebrán tag – reaguje na přidání štítku v jiné automatizaci nebo pomocí speciálního merge tagu *|ECM_ADDTAG_mujtag|*. Hodí se pro follow-up e-mail navazující na proklik konkrétního tlačítka.
Nastane výročí data – reaguje na výročí data ve vlastním nebo přednastaveném poli. Tento trigger ignoruje rok a hodí se tak pro přání k svátku nebo narozeninám a k dalším výročím.
Nastane přesné datum – jakmile nastane konkrétní datum (tj. včetně roku), které je u kontaktu. Hodí se například pro upomínku blížícího se data exspirace.
Spustit nyní – spustí automatizaci ihned pro veškeré kontakty, které splní úvodní podmínku. Hodí se pro doposlání automatizace, odeslání slevových kuponů, hromadné odstranění štítků.
👉 Následující triggery jsou dostupné pouze pro tarif Marketer+
Navštíví stránku – spustí se ve chvíli, kdy otrackovaný kontakt navštíví konkrétní web. Do kolonky pro web vkládejte url adresu bez protokolu (http/https). Hodí se pro follow-up po návštěvě konkrétní webové stránky.
Spustit opakovaně – spouští se v pevně nastavené frekvenci a kontroluje nastavenou hodnotu. Více o něm najdete tady. Hodí se na pro pravidelnou kontrolu změny hodnot ve vlastních polích nebo třeba opětovnou registraci do formuláře.
Nakoupí – reaguje na jakýkoliv nový nákup (přenesený do aplikace).
Hodí se na pro hodnocení objednávky, výročí nákupu, doposlání instrukcí.
Nastane vlastní událost – reaguje na vlastní událost, kterou do aplikace přenesete.
používá se také pro automatizaci opuštěného košíku. Kromě toho se hodí také pro vlastní pokročilé scénáře.
API trigger – reaguje na API request pro spuštění automatizace a hodí se pro vlastní pokročilé scénáře.
RSS feed – reaguje na aktualizaci RSS feedu podle zvolené frekvence a segmentu kontaktů a využijete ho při vlastních pokročilých scénářích.
d. Akce
Rozlišujeme mezi akcemi, které se týkají "odeslání", samotné "Automatizace" a týkající se samotného "kontaktu".
Vybíráte z událostí:
Odeslat e-mail – odešle vámi definovaný e-mail. V nastavení akce je třeba vyplnit jméno, adresu odesílatele a šablonu, která se odešle. Šablony vybíráte z vámi vytvořených šablon v sekci "Šablony".
Odeslat SMS – odešle připravenou SMS na telefonní číslo uvedené u kontaktu. Je třeba mít předem zakoupen SMS kredity.
Odeslat dopis – odešle dopis, pro více informací kontaktujte podporu na support@ecomail.cz
Odeslat data na webhook – odešle data na webhook, podrobnosti píšeme v tomto článku.
Počkat – kontakt po zvolený čas čeká, než se posune v automatizaci dále. Volit můžete mezi minutami, hodinami a dny.
Přidat podmínku – zkontroluje, jestli kontakt splňuje nastavenou podmnku. Podmínky lze je volit dle nejrůznějších kritérií, podobně jako v segmentaci.
Spustit jinou automatizaci – spustí jinou automatizaci, kde přeskočí trigger a pokračuje navazujícím krokem.
Ukončit automatizaci – ukončí automatizaci.
Přihlásit do jiného seznamu kontaktů – přihlásí kontakt do jiného seznamu kontaktů.
Odhlásit ze seznamu – odhlásí kontakt z vybraného seznamu kontaktů.
Upravit kontakt – nastaví definovanou hodnotu pro vybrané pole u kontaktu.
Přidat či odebrat tag – přidá nebo odebere konkrétní štítek.
Přidat poznámku – uloží ke kontaktu poznámku.
Přidat či odebrat z FB Custom Audience – přidá nebo odebere kontakt z vlastního okruhu kontaktů (Facebook Custom Audience)
Přidat či odebrat ze Sklik okruhu – přidá / odebere kontakt z Sklik okruhu kontaktů
Přidat či odebrat štítek v Shopify – přidá / odebere štítek kontaktu v e-shopu Shopify
Testování automatizace
Než automatizaci spustíte, řádně ji otestujte například na vlastní e-mailové adrese. Testování vloží vaši e-mailovou adresu do automatizace tak, že kontakt projde nastavenými kroky. Automatizaci otestujete v záložce Testování.
Pokud pracujete s jednodušší automatizací bez podmínek, vložte jednoduše e-mail do této sekce, zvolte, jaký trigger potřebujete otestovat a automatizaci otestujte kliknutím na Spustit test automatizace.
Pro účely testování bude vámi zadaný e-mail vložen do připojeného seznamu. Každý krok čekání bude pro pohodlné testování zkrácen na nezbytné minimum. V případě, že se již zadaný e-mail v automatizaci nachází a je aktivní, bude z automatizace odstraněn a bude pro něj tato automatizace spuštěna znovu od začátku. Testovací e-maily se nezapočítávají do reportu automatizace.
Při práci s komplexnější automatizací, ve které pracujete s podmínkami, je třeba splnit podmínky větve, kterou potřebujete v automatizaci otestovat, případně mít potřebné požadavky pro odeslání.
Pokud například v automatizaci kontrolujete, zda má kontakt vyplněné vlastní pole, je třeba jej mít u testovacího kontaktu vyplněné, aby kontakt prošel podmínkou a pokračoval automatizací pro její otestování.
Spuštění a pozastavení automatizace
Pokud je automat v pořádku, vpravo nahoře kliknete na "Spustit kampaň".
V tu chvíli je automatizace aktivní a jakmile některý z kontaktů splní spouštěč (trigger), spustí se pro něj vámi vytvořená automatická kampaň.
Spuštěnou automatizaci lze zpětně upravit, ale je potřeba ji pozastavit. Všechny provedené změny se tak po opětovném spuštění projeví až u kontaktů, které do automatizace teprve vstoupí.
Při pozastavení a úpravě již spuštěné automatizace
mohou nastat odchylky od zamýšleného scénáře.
Pro další úpravy již spuštěné automatizace zvolte možnost pozastavit automatizaci.
💡TIP: Podívejte se na pár příkladů automatizací nebo na to, jak číst reporty automatizací.
FAQ
Jak mohu automatizaci spustit na jiný seznam kontaktů?
Vytvořili jste automatizaci na seznam kontaktů, který si nyní přejete změnit? Automatizaci můžete jednoduše duplikovat a seznam kontaktů v duplikátu upravit.
Nepřišel mi e-mail v testování
Pokud testujete automatizaci a e-maily vám nepřicházejí, ujistěte se, že máte kroky řádně propojené a že vaše testovací e-mailová adresa splňuje podmínky pro odeslání e-mailu. V případě, že využíváte v e-mailu podmíněné merge tagy, prověřte, zda je podmínka vytvořena správně. Pomůže vám k tomu testování v rámci běžných kampaní.
Jak přenést automatizace do jiného účtu
Scénář automatizace můžete z aplikace exportovat.
Díky této možnosti můžete již hotovou automatizaci přenášet mezi účty. Exportovaný soubor s automatizací lze do aplikace naimportovat.
Kroky se mi v automatizaci rozházely. Jak je mohu srovnat?
Aby se vám jednotlivé kroky v automatizaci seřadily dle relevantnosti a nepřekrývaly se, využijte funkce automatického rozmístění. Toto tlačítko naleznete při úpravě automatizace v levém horním rohu, viz Prtsc výše.
Funkce "Automaticky rozmístit prvky"
Takto vypadá automatizace před využitím tlačítka srovnat.👇
Scénář automatizace po srovnání.👇
💭 Nenašli jste odpověď? Napište nám na chat nebo e-mail support@ecomail.cz. 😊