Přeskočit na hlavní obsah

Opuštěný košík s personalizovaným obsahem e-mailu

Pošlete e-mail se zapomenutým obsahem košíku pomocí jedné z nejoblíbenějších a nejúčinnějších automatizací.

Jan Tlapák avatar
Autor: Jan Tlapák
Aktualizováno tento týden

Stává se vám, že zákazníci často nedokončí nákup?

Automatizace opuštěného košíku vám umožní příjemcům ve správný okamžik připomenout, že si na vašem e-shopu vložili do košíku produkty, ale nákup nedokončili (např. na to zapomněli). Můžete tak rychle a efektivně podpořit dokončení nákupu a zvýšení konverzí.

V tomto návodu se o automatizaci opuštěného košíku dozvíte následující:

Dáváte přednost instruktážnímu videu?

💡TIP: Využijte předpřipravený scénář automatizace opuštěného košíku vytvořený našimi produktovými specialisty, v jehož rámci je již připravena i šablona připomínkového e-mailu.

Tento scénář si můžete dle libosti dále upravit a přizpůsobit vaší marketingové strategii. O předpřipravených automatizacích se dočtete více v tomto článku.


1. Co je třeba splnit pro fungování automatizace


Než začnete nastavovat samotný scénář automatizace podle návodu níže 👇 , je potřeba provést následující kroky:

  1. Zajistit přenos dat o stavu košíku do Ecomailu

    Přenos události vložení zboží do košíku je součástí řady e-shopových integrací, které nabízíme -> např. pluginu pro Shoptet, Shopify, Woocommerce, Upgates či Prestashop. Někde je tuto funkci potřeba v nastavení pluginu ještě zvlášť aktivovat. Doporučujeme vám mrknout se do článku nápovědy k příslušnému pluginu, který využíváte, pro více informací. V článcích uvádíme standardně také informaci o tom, zda daný plugin funkci přenosu dat o stavu košíku nabízí.

    Pokud žádnou z integrací nevyužíváte, je potřeba si ošetřit zasílání dat o stavu košíku z vaší strany -> k dispozici je přenos dat skrze API či trackovací kód. Podrobněji tyto možnost popisujeme v této nápovědě.

  2. Zajistit přenos dat o objednávkách do Ecomailu

    Data o realizovaných objednávkách se opět přenáší v rámci konkrétních e-shopových integrací, nebo si můžete data o nákupech zasílat z vaší strany přes API či trackovací kód (více informací k oběma možnostem najdete v tomto článku).

  3. Připravit mailingovou šablonu, kterou budete v připomínkovém e-mailu kontaktům posílat ->💡vytvořením šablony pro automatizaci opuštěného košíku vás provedeme v tomto článku nápovědy

2. Na jaké kontakty se automatizace spustí?

Aby se ke kontaktům začaly přenášet události vložení zboží do košíku, je potřeba spárovat jejich e-mailovou adresu v Ecomailu s jejich aktivitou na webu. Postup se liší podle toho, zda se data o košíku z e-shopu do vašeho Ecomail účtu přenáší skrze trackovací kód či skrze API.

Pokud máte vytvořené vlastní napojení, doporučujeme ověřit si konkrétní způsob přenosu (API/trackovací kód) s vašimi techniky, kteří napojení realizovali.

Pokud využíváte některou z našich e-shopových integrací, může se způsob přenosu lišit v závislosti na konkrétní integraci; pro více informací doporučujeme vyhledat v nápovědě článek věnovaný dané integraci.



a) Přenos přes trackovací kód (např. u Shoptet či Upgates integrace)

Pro přenos je standardně potřeba, aby kontakt udělil na webu souhlas s cookies. 🍪

Dále se musí kontakt otrackovat, abychom si jeho e-mailovou adresu spárovali s aktivitou na webu -> k otrackování kontaktů dochází typicky v momentě, kdy se kontakt proklikne speciálně otagovaným odkazem v newsletteru, který od vás obdržel. Případně si můžete kontakt otrackovat manuálně.

💡Podrobnější informace k procesu otrackování najdete popsané v tomto článku, v sekci "Jak se kontakt může otrackovat".

b) Přenos přes API

V případě přenosu přes API se nepracuje s otrackováním, nicméně je potřeba znát e-mail daného kontaktu, aby mohl být příslušný API request odeslán.

Pro správný přenos dat může být vyžadováno, aby byl daný uživatel přihlášený do svého zákaznického účtu na e-shopu nebo aby např. vyplnil svou e-mailovou adresu v procesu objednávky zboží (byť pak nakonec nákup nedokončí). I zde je obyčejně potřeba potvrdit cookies. 🍪

Forma získání e-mailové adresy pro využití v API requestu však již záleží na konkrétním nastavení přenosu dat – v případě vlastního napojení si doporučujeme toto ověřit u techniků, jež napojení realizovali. V případě, kdy využíváte některou z našich předpřipravených e-shopových integrací, mrkněte pro více informací do článku k dané integraci nebo nám napište na adresu support@ecomail.cz. 😊

3. Jak automatizaci nastavit

Jakmile je propojení aktivní a šablonu máte připravenou, můžete se pustit do tvorby samotné automatické kampaně.

💡TIP: Pokud ještě s tvorbou automatizací nemáte zkušenosti, doporučujeme vám si nejprve projít článek Jak tvořit a spravovat automatizace -> ten vám pomůže se zorientovat v builderu automatizací a všech dostupných možnostech.


Automatizaci si pojmenujte a zvolte seznam kontaktů, na nějž má být navázána. Frekvenci spuštění doporučujeme nastavit na “Několikrát” -> zajistíte tak, že automatizace se může spustit znovu i na stejný kontakt, který jí už dříve prošel (když pak opět v budoucnu zanechá zboží v košíku).

Jako trigger (spouštěcí impulz) automatizace zvolte “Nastane vlastní událost" -> v triggeru pak vyplňte hodnoty přesně dle vzoru níže. Automatizace se tak spustí ve chvíli, kdy uživatel vloží zboží do košíku.


Další průběh scénáře pak nastavte dle vámi zvolené strategie.

Scénář může vypadat např. takto:

  • po vložení zboží do košíku počkat 3 hodiny

  • podmínka kontrolující, zda uživatel za posledních X hodin nakoupil (doporučujeme přidat časovou rezervu, v tomto případě např. za posledních 6 hodin)

  • pokud nenakoupil, odeslat e-mail s připomínkou obsahu košíku

  • následně můžete odeslat další e-mail, například po dalších 48 hodinách

Strom automatizace pak může v Ecomailu vypadat následovně (pro lepší zřetelnost je celý scénář rozdělen do dvou printscreenů):

⚠️ POZOR: V rámci podmínky, kde kontrolujete, zda kontakt nakoupil, je potřeba zvolit z rozbalovacího menu název obchodu:


​V opačném případě nebude docházet ke správnému vyhodnocení podmínky.

Možnost výběru konkrétního obchodu se zobrazí ve chvíli, kdy se bude ve vašem účtu nacházet alespoň jedna přenesená objednávka z daného obchodu.

Platí, že pokud zasíláte dle návodu do Ecomailu i událost prázdného košíku (po odebrání produktů z košíku), automatizace e-mail kontaktu s prázdným košíkem neodešle.

Přenesená událost prázdného košíku v detailu kontaktu vypadá takto (tj. propíše se jako událost "zboží vloženo do košíku", ale bez vypsaných produktů):

💡TIP: Jak dlouho produkty v košíku na e-shopu zůstanou uložené, nastavujete přímo na vašem e-shopu. Pokud např. pracujete se skladovými zásobami a košíky pravidelně "vysypáváte", je potřeba tomu automatizaci přizpůsobit -> např. košíky pravidelně vysypáváte po 24 hodinách, pak není vhodné nastavovat čekání delší než 24 hodin (aby se nestalo, že ještě před odesláním připomínkového e-mailu už kontakt nebude mít v košíku nic).

💡 Zda se produkty v košíku po prokliku odkazu v připomínkovém e-mailu příjemci zobrazí, souvisí také s nastavením vašeho e-shopu.

Pokud držíte informace o zboží v košíku v cookies, pak je potřeba, aby se příjemce proklikl z e-mailu na váš e-shop na stejném zařízení, kde jsou historie a cookies uloženy. Jestliže tedy uživatel opustí košík na mobilu a zobrazí si e-mail s připomínkou opuštěného košíku na desktopu, proklikem e-mailu se mu produkty nezobrazí (neboť na tomto zařízení daná cookie není uložena).

Další varianta může být např. taková, že držíte informaci u přihlášených zákazníků. Pak nezáleží na konkrétním zařízení, odkud se kontakt proklikává, ale zda je na e-shopu zrovna přihlášen.

Doporučujeme si okolnosti ukládání košíků prověřit na vašem e-shopu.

4. Testování

Nyní si ukážeme, jak můžete otestovat propisování vlastní události vložení zboží do košíku ke kontaktům i funkčnost celé automatizace.

E-mailovou adresu, kterou využijete pro testování, vložte do seznamu kontaktů, se kterým se automatizace pro opuštěný košík pojí. Zkontrolujte si, zda je adresa přihlášená (aktivní).

4.1. Testování zápisu vlastních událostí

Aby byla automatizace funkční a aplikace věděla, jaké produkty vám v připomínkovém e-mailu vypsat, je potřeba, aby se do detailu vašeho testovacího kontaktu propsala událost vložení zboží do košíku.

Pokud jsou v rámci vámi používané integrace/vlastního napojení data o zboží v košíku přenášena přes trackovací kód, je potřeba, abyste nejprve na vašem webu odsouhlasili cookies 🍪 a otrackovali se (viz výše).

To můžete v rámci testování provést snadno dvěma způsoby:

a) Za URL odkaz vložte následující řetězec, který nahradíte svou testovací e-mailovou adresou (ta musí být importována v seznamu kontaktů, pro který je automatizace nastavena):

?ecmid=email@domena.cz (např. www.ecomail.cz?ecmid=mujmail@domena.cz)


b) Přes konzoli v prohlížeči (např. v Google Chrome přes Developers tools nebo F12 > console) spustit snippet a nahradit vaším e-mailem:

window.ecotrack('setUserId', 'mujmail@domena.cz');

window.ecotrack('trackPageView');

Po otrackování vyčkejte, než se vlastní událost ke kontaktu propíše.

Vlastní událost Zboží vloženo do košíku najdete v detailu kontaktu:



Jestliže jsou v rámci vámi používané integrace/vlastního napojení data o zboží v košíku přenášena přes rozhraní API, pak se s trackováním kontaktů nepracuje. Aby se událost vložení zboží do košíku přenesla, může být např. třeba, abyste byli přihlášeni do svého zákaznického účtu na e-shopu. Pro více informací se podívejte do této sekce článku.


4.2. Otestování samotné automatizace

Jakmile je vlastní událost v detailu vašeho kontaktu v pořádku propsána, můžete se pustit do testování samotné automatizace.

Vložte svou e-mailovou adresu do sekce "Testování" a vyčkejte na doručení e-mailu s obsahem opuštěného košíku. Automatizace v tomto kroku ještě nemusí být spuštěna.

V testování automatizace dochází ke zkrácení jednotlivých kroků na nezbytné minimum.

Pokud byl váš e-mail doručen do cílové schránky a šablona je nastavena dle vašich představ, můžete automatizaci spustit na cílový seznam kontaktů. 😊 Pro jistotu doporučujeme si poté spuštěnou automatizaci otestovat i v ostrém provozu, abyste měli dokonalou jistotu, že vše funguje dle očekávání.


5. Nejčastější chyby

Nefunguje vám automatizace opuštěného košíku podle očekávání?

Neodeslal se některému kontaktu připomínkový e-mail, nebo kontakt vůbec do scénáře nevstoupil?

Poslal se připomínkový e-mail, ale nepropisuje se obrázek produktu?

⚠️ Než budete kontaktovat naši podporu, zkontrolujte prosím následující:

1) Přenesla se ke kontaktu vlastní událost vložení zboží do košíku?

Pokud pracujete s triggerem Vlastní událost dle pokynů v tomto článku, pak automatizaci pro daný kontakt spustí přenesená událost vložení zboží do košíku.

Zda se tato událost přenesla, zkontrolujte v detailu kontaktu v sekci Aktivity a události -> Vlastní událost. Takto vypadá správně přenesená událost "zboží vloženo do košíku":

2) Zkontrolujte frekvenci spuštění automatizace.

Pokud máte např. nastavenou frekvenci spuštění na "pouze jednou pro každý e-mail" a daný kontakt již někdy dříve automatizací prošel (byť to bylo jen v rámci kroku Testování), znovu do ní nevstoupí. U automatizace opuštěného košíku doporučujeme proto spíše pracovat s frekvencí "Několikrát", aby do scénáře mohly kontakty vstupovat opakovaně.

O frekvenci spuštění automatizací se dočtete více v tomto článku.

3) Zkontrolujte, pro který seznam kontaktů je automatizace spuštěna.

  • Nachází se kontakt v seznamu kontaktů, pro který je automatizace nastavena?

  • Je kontakt v seznamu kontaktů pro spouštěnou automatizaci aktivní (přihlášený)?

4) Splňuje kontakt nastavené podmínky pro zaslání e-mailu z automatizace?

V rámci scénáře opuštěného košíku se standardně pracuje s krokem čekání a následnou kontrolou, zda kontakt za posledních např. X hodin nakoupil. Na tom základě pak kontakt pokračuje dále příslušnou větví scénáře.

Nezapomeňte zkontrolovat, zda kontakt splnil podmínky, které k zaslání připomínkového e-mailu vedou.

Pro ilustraci: máte nastavenou dobu čekání na 3 hodiny a poté kontrolujete, zda kontakt nakoupil za poslední 4 hodiny.




Pokud kontakt vstoupil do scénáře v 11:20 (přenesla se k němu událost vložení zboží do košíku) a nakoupil ve 13:31 – bude na něj základě realizovaného nákupu automatizace ukončena bez odeslání e-mailu. Po skončení čekání ve 14:20 totiž bude vyhodnoceno, že ANO, za poslední 4 hodiny kontakt opravdu nakoupil. V takovém případě není třeba ho vyzývat k nákupu. ✅

💡 Zkontrolujte také, zda časové intervaly, s nimiž pracujete, dávají v kontextu automatizace smysl.

Pro ilustraci: máte nastavenou dobu čekání na 3 hodiny a poté kontrolujete, zda kontakt nakoupil za poslední 2 hodiny. V takovém případě nezachytíte nákup těch kontaktů, které nakoupily do hodiny od vložení zboží do košíku, a zbytečně jim tak budete nákup připomínat.



5) Zkontrolujte, zda máte v šabloně e-mailu správně vložené merge tagy pro opuštěný košík.

Pokud nemáte správně zapsané merge tagy v šabloně, může dojít k chybě pro při generování e-mailu a žádné sdělení se neodešle, ačkoliv kontakt do automatizace opusteny kosik vstoupil.

💡 Zkontrolujte v takovém případě, zda máte správně zapsanou podmínku pro vypsání zboží v košíku i jednotlivé merge tagy. Správný zápis merge tagů a další tipy k tvorbě šablony opuštěného košíku najdete v tomto článku.

Nejčastější chyby v zápise podmínky (podmíněného merge tagu) jsou tyto:

  • podmínka není ukončena merge tagem *|END:IF|*

  • chybí merge tag *|ELSE:|* nebo *|ELSEIF:|*

  • v merge tagu chybí hvězdička “*”, např. |IF:#ECM_BASKET=1|*

  • v merge tagu chybí dvojtečka “:”, např. *|ELSE|*

POZOR: Na neodeslání e-mailu může mít vliv obecně jakákoliv chyba v zápisu merge tagů v šabloně – nemusí se jednat jen o merge tagy pro vypsání zboží v košíku, ale i další vámi použité merge tagy (např. pro odhlášení, pro vypsání naposledy zakoupeného zboží...).


6) Pokud se nezobrazuje obrázek produktu v šabloně: vkládali jste obrázek správným způsobem?

Nahlédněte do tohoto článku nápovědy -> v sekci Další tipy k tvorbě šablony najdete i podrobný návod pro vložení obrázku.

Obrázek můžete vkládat přes zdrojový kód nebo jako dynamický obrázek; v každém případě je potřeba si zkontrolovat správnost vašeho postupu (např. zápisu ve zdrojovém kódu).

💭 Nenašli jste odpověď? Napište nám na chat nebo e-mail support@ecomail.cz. 😊

Dostali jste odpověď na svou otázku?